... המהר"ל מפראג באמצעות שימוש באותיות הקודש. גם הגר"א, לדברי
תלמידו ר' חיים מוולוז'ין, התחיל ביצירת גולם, אולם הפסיק לאחר שראה אות משמים. מקור לזאת נמצא אף בדברי הגמרא על מספר אמוראים שיצרו אף הם אדם. התפתחות היסטורית ... הלומדים, בנוסף על הגבלות על צורת לימודה (שלא בפומבי: מרב
לתלמיד יחיד, ושלא ביחידות) ; בתלמוד אף מוזכרים חכמים שהסתייגו באופן גורף מלימוד תורת הסוד. בימי חז"ל, בין המאה השנייה לחמישית, הופיעו חיבורי ספרות ההיכלות ... בן יקר (רבו של הרמב"ן), רבי עזריאל ועזרא מגירונה (שהיו
תלמידיו של הראב"ד ורבותיו של הרמב"ן לקבלה), רבי יעקב בר ששת והרמב"ן. בשל היותו של הרמב"ן ראש רבני ספרד, קיבלה הקבלה תהודה רחבה ולגיטימציה. מקובל נוסף שתרם ... את חיבור הספר לרבי שמעון בר יוחאי, תנא מהמאה ה - 2, וחוג
תלמידיו. הספר לא קנה לו בתחילה פרסום והכרה אלא אצל בעלי הקבלה. ההתקדשות של ספר הזוהר וההשפעה הרחבה שלו צברה תאוצה עקב הטראומה של גירוש ספרד. תורת הקבלה נתנה מקום ... ה'רצ"ח 1538, ולאחר שנים אחדות החל לשמש כראש ישיבה בצפת. עם
תלמידיו נמנו רבי חיים ויטאל, לימים עורך כתבי האר"י, ורבי אליהו די וידאש, מחבר הספר "ראשית חכמה". עם הגעתו של האר"י לצפת הפך הרמ"ק לרבו למשך תקופה קצרה, עד ... היהודי, עד שמחלקים את תורת הקבלה לשניים - לפניו ואחריו.
תלמידיו נקראו אחריו גורי האר"י. האר"י נולד בירושלים לאב אשכנזי ולאם ספרדייה. לאחר פטירת אביו חי בבית דודו במצרים. את תורת הנגלה למד מפי רבי בצלאל אשכנזי בעל ... שנקבצו בתוך ספר "שער מאמרי רשבי". שאר תורתו נכתבה על ידי
תלמידיו. יש מהחוקרים האומרים שכתב יחד עם הרב בצלאל אשכנזי את פירוש "שיטה מקובצת" על מסכת מנחות, אך הפירוש אבד עוד כשהיה בכתב יד. האר"י מעולם לא כתב דבריו בקבלה, וכל תורתו ידועה לנו רק מכתבי
תלמידיו. שלושת
תלמידיו הגדולים היו ר' יוסף בן טבול, ר' ישראל סרוג ובעיקר ר' חיים ויטאל, בכיר
תלמידי האר"י, אשר תורתו של האר"י מובאת בעיקרה בספרו "עץ חיים".
תלמידיו של האר"י היו חוג מסוגר שלא קיבל אליו אלא
תלמידים נבחרים. גם לאחר פטירתו של האר"י המשיך חוג זה להסתגר בתוך עצמו, ולא פעל להפצת תורת האר"י. התפשטות קבלת האר"י החלה רק במחצית השנייה של המאה ה - 16, עם ... רבי שלמה אלקבץ | רבי משה קורדובירו | רבי יוסף קארו האר"י |
תלמידי האר"י: רבי חיים ויטאל, רבי יוסף אבן טבול, רבי ישראל סרוג (סרוק) רבי אליהו די וידאש | רבי יוסף חאגיז | רבי אלישע נאלדוא | רבי משה באסולה | רבי יונתן סאגיס ... בה חיבורים רבים. לדבריו נגלה לו "מגיד" והוא קיבץ סביבו
תלמידים רבים אשר רחשו לו הערצה רבה, שבעקבותיה התעורר פולמוס גדול שגבל אף ברדיפתו והגיע לכדי שריפת ספריו. על אף הרדיפות אחר הרמח"ל, לאחר פטירתו זכה להערכה רבה אצל ... כולו לביקורת על הקבלה וספר הזוהר. גם הרב אלעזר פלקלס
(תלמידו של הרב יחזקאל לנדא בעל ה"נודע ביהודה") בספרו "תשובה מאהבה" חלק א' תשובה כ"ו מבקר קשות את ספר הזוהר ומביע התנגדות לספרות המקובלים, ובין השאר הוא כותב כך: ... באזהרה גדולה שלא להביא ספרי קבלה בכל מדינות מלכותם. אחד
מתלמידי רבי משה סופר (1839-1762) (ה"חתם סופר"), הרב אליעזר נויזץ, כתב שרבו אמר "בפנים רבים
מתלמידיו, אילו היה יכולת ביד אדם להעמיד מדרשי רשב"י על טהרתן לבררם מתוך מה שנתחבר אליהם מחכמי הדורות שאחריו, לא יהיה כולו רק ספר קטן הכמות מאד מחזיק דפים מעוטים". ... בתחום זיכו את הקבלה במעמד נכבד בעולם האקדמי. שלום העמיד
תלמידים רבים וחשובים כמו ישעיה תשבי, רבקה ש"ץ אופנהיימר, יוסף בן שלמה, משה אידל, יוסף דן ויהודה ליבס.
תלמידיו של שלום הכשירו את הדור הבא של חוקרי הקבלה ובראשם רחל אליאור, מיכל אורון, בועז הוס, יונתן גארב ואחרים. כיום חקר הקבלה הוא התחום הפורח ביותר בתחום מדעי ... תורות משולבות עם הקבלה היהודית הייתה אביבה אור - שלום,
תלמידתו של הקבליסט הבולגרי שלימד בצרפת, אומרם מיכאל איבנהוב, אשר שבעה מספריו פורסמו בעברית, וספרו פירות עץ הספירות, מתוך המסורת הקבליסטית יצא לאור בתרגום לשפות ... ל"מרכז לקבלה" שהקימו בני הזוג קרן ושרגא ברג. ברג היה
תלמידו של המקובל יהודה צבי ברנדויין, מממשיכי דרכו של אשלג. מרכז זה נמצא בלוס - אנג'לס ומפעיל בנוסף כ - 50 סניפים בעולם, ונחשב לגוף המרכזי המפיץ את לימודי הקבלה ...