... לסבול כדי שמישהו אחר גם כן יסבול, גם אם הוא האויב הגדול ביותר שלך. אתה הרי לא חי לנצח, אז האם באמת שווה את מעט הזמן שיש לך כאן בעולם הזה להעביר
בשנאה, או שמא כדאי לוותר ולהמשיך הלאה. תחשוב בהיגיון ותפעל בחכמה. תהיה חכם ותוותר, כך תמנע
משנאה כעס וכל מיני דברים רעים. ונשאלת השאלה: האם זה לא יכול לפגוע באדם ... טוב לך באמת. והכי טוב לך באמת זה להבליג ולהמשיך הלאה למשהו חיובי. לנקום במישהו זה עונש שאדם מעניש את עצמו מאחר שהוא ממלא את עצמו ברגשות של כעס,
שנאה, עצבים וכולי. לכן כנ"ל הדבר הטוב ביותר שאדם יכול לעשות כאשר מישהו ... ולא להתעסק עם הדבר המעצבן. נקודה נוספת: דע כי החכמה הגדולה ביותר היא לדעת להפוך אויב לאוהב. החוכמה הגדולה ביותר היא שתהיה לך את היכולת לקחת מישהו
ששונא אותך, להתחבר לראש שלו, להראות לו כאילו הוא מנצח אותך וכאילו אתה משפיל את ... לפגוע בך], אין [לו לאדם] לעמד עצמו כנגד השונאים, לומר כמו שעושה לי כן אעשה לו כנגדו [דהיינו לרצות לפגוע בשני], כי זה גורם [לתוצאה ההפוכה, שהיא]
שהשונא [שזה שרוצה לפגוע בך] יבוא למבקשו [יתמלא רצונו], [דהיינו] לראות בו, חס ושלום, מה שהוא רוצה לראות בו [היינו, על ידי שתיגרר למחלוקת, עי"ז תגרום לכך
שהשונא שלך יראה במפלתך, כי כאשר אתה נגרר למחלוקת אתה סובל נפשית וכולי]. [אז מה ... יותר מהר]. אבל כשאחד חותר [כדי לפרוץ לבית חברו, אך] וחברו עומד בפנים [בתוך הבית] ושופך עפר ועושה תל [חומה] כנגדו, אזי מפיר מחשבתו, ואינו יכול
השונא לעשות מבקשו. כמו כן אין לעמד כנגד השונאים לעשות כנגדם, שזהו בחינת שחותר גם כן כמו
השונא, שעל ידי זה יבוא למבקשו בקל. אבל על ידי בחינת עפר, בחינת "ונפשי כעפר" כנ"ל על ידי זה מפיר [מבטל את] מחשבת
השונא כנ"ל, ואזי כורה שחת בה יפל, כי [זה שניסה לפגוע בך] נופל ונשאר בהשחת שכרה ... שנתבטל הכעס בתכלית הבטול, וזכה ונעשה טוב ממש, ולא נשאר בו שום צד קפידא בעלמא. עד שאחר כך אפלו מי שהיה עושה לו כל הרעות שבעולם, לא היה בלבו שום צד
שנאה וקפדא עליו, אדרבא היה אוהבו ולא היה בלבו עליו כלל כי היה רק כלו ...