... עליו כפי רצונו של האדם. אם נתבונן היטב בעניין, נראה
שכל חיסרון הוא בעצם מחלה. לדוגמא, חוסר היכולת של האדם לעבור דרך קיר היא מחלה שמקשה על האדם, חוסר היכולת של האדם לעוף ... יכול להבין את אלוהים". אבל, מי שיתבונן בעניין יראה, ששני
השכלים זהים. כי
השכל של המתחכם, שורשו בהכפפת האלוהים לחוקי הלוגיקה, כי מצד הלוגיקה, לא ייתכן שאלוהים יברא אבן שאותה הוא לא יכול ... צד, כי דבר והיפוכו לא יכולים להיות נכונים. ומי שיעמיק
בשכל שכביכול משבח את הבורא, ייראה
שהשכל שמסתתר מאחורי הטענה, שאי אפשר להבין את הבורא, היא הטענה שאם נדע אותו, כבר אין לו ערך כבורא עליון, דהיינו ... לא מוכן לקבל דעות קיצוניות? אז אתה קיצוני בעצמך... מצד
השכל הישר שחף מאינטרסים כאלה ואחרים, החשיבה ש"לא הגיוני שאלוהים ירצה לעשות לי רע", היא הגיונית באותה המידה ממש, כמו ... כי הם לא יכולים להוסיף מידע מהותי, אלא רק ברמת הצורות...
השכל הקטן והנוכל, ייקח את הטענה האפשרית (לדוגמא - כסף הוא רק טוב / רע) וינסה לחייב אותה עבורך.
השכל הגדול יותר, יראה לך את שני הצדדים, ועל כל סיבה שתביא מדוע כסף הוא טוב, הוא יביא לך סיבה אחרת למה ההפך נכון וכסף הוא בכלל רע.
השכל הגדול יותר, ימצא לך סיבה למה כסף הוא טוב וימצא סיבה למה כסף הוא רע, ואחר כך, באמצעות אותה הסיבה המסבירה למה ... הפכים שסותרים מצד הגדרתם ומהותם. ואעפ"כ מי שמתבונן רואה
שהשכל הזה שנחשב למשוגע גמור, הוא הדרך היחידה של האדם לענות על השאלה הנ"ל דהיינו ההבנה שאין שום שאלה כלל כי אלוהים המחוייב והעולם האפשרי זו ישות אחת ממש נגד
השכל האנושי. וכל זמן שהאדם מאמין
לשכל האנושי שלו שמבדיל בין אלוהים המחוייב לעולם האפשרי וחושב שאלו שני הפכים,
בשכל הזה, אין שום תשובה כלל. ונסכם: לשאלה למה אלוהים ברא את העולם \ למה העולם קיים \ למה יש חסרון \ למה קורה לי כך ולא אחרת ולכל השאלות מהסוג הזה,
בשכל האנושי אין שום תשובה כלל. ומי שחושב שיש תשובה הרי שהוא טיפש שלא הבין בכלל את השאלה. אך יש
שכל מיוחד, שלמרות שהוא לא הגיוני, הוא התשובה האמיתית לשאלה הזו ולדומיה דהיינו
שכל שבו אין שום שאלה כי ההפכים הם אחד ממש אע"פ שהם הפכים. כי השאלה הזו היא באמת בכלל תשובה ולא שאלה. ובגלל זה היא נדמית ... מנת לצאת מהסבך, הוא משתמש במה שהכניס אותו לשם מלכתחילה,
השכל שלו. ומהות
השכל היא ההפרדה בין דבר להיפוכו, והאדם לא מבין, שעצם הניסיון שלו להבין, שדבר והיפוכו הם דבר אחד, יוצר נפרדות בין ...