... בבחינת, "איזהו גבור - הכובש את יצרו" [9]. מה יכול לכבוש, לעצור את הלחץ לסיפוק מיידי, את התאווה את היצר? רק הראש, התבונה,
שיקול הדעת, שהם מקור המוסר והחוק. = "בבוקר לח בשנת תרל"ח / עת בציר הענבים / יצאו מיפו על סוסים / חמשת הרוכבים" [10] = האמירה שנדונה לעיל מופיעה בסוף פרשת השבוע, פרשת ... הם אמנם יחזרו למצריים לעבדות [23]? דברי עשרת התרים את הארץ שיקפו אך ורק את מה שראו ומה שחשו, רשמים אלה לא עברו דרך הראש, דרך
שיקול הדעת. דברי כלב ויהושע, משקפים
שיקול נבון של התאמת הדברים לקהל השומעים ותנאים בו הוא נמצא. להיפך, במלים אחרות, נכון יש שם חומות ויש גם ענקים, אבל זה לא מחר שצריך להתמודד עם זה. יש עוד שמן רב, ... ויאמרו איש אל אחיו נתנה ראש ונשובה מצרימה" (במדבר יד, ב - ג). אבל, אין לראות בכך מעבר לתגובה אימפולסיבית שאין מאחוריה כל
שיקול הגיוני. [24] משה מייקוף (עיבוד), הכיסא הריק, תורת רבי נחמן מברסלב, ירושלים 1996, עמ' 47. [25] יורם טהר לב, הבלדה על יואל משה סלומון. [26] במדבר יג, לב - לג. ...