... לא זמנית? ' - 'זמנית'. 'האם מה שזמני הוא סבל או אושר? ' - 'סבל'. 'האם מה שזמני, שהוא סבל ונתון
לשינויים יכול להיות מיוחס כ'זה שלי, זה עצמי, זה אני'? - 'לא'. הבודהה שואל האם אדם שמתייחס לסבל כ'שלי, אני ועצמי' יכול להבין את סבלו או להפסיק אותו לגמרי. ... ולא מורגשת ולכן אי אפשר לומר שהיא קיימת אך אי אפשר לומר שאינה קיימת. [20] הבנה של הסבל, הבנה של
ההשתנות המתמדת והבנה של חוסר העצמיות הטבועים בכל דבר. זוהי ידיעה תבונית (insight knowledge) שאינה אינטלקטואלית גרידא. הידיעות התבוניות האלו נרכשות בהדרגה ... בין המנטלי לפיזי, השניה היא הבנה של חוק הגורם והתוצאה, השלישית היא ההבנה של שלושת המרכיבים (סבל,
השתנות מתמדת, חוסר עצמיות), והרביעית היא הידיעה של ההופעה וההעלמות של כל התופעות הפיזיות והמנטליות. בהקשר חמש היכולות המושג חכמה מתייחס לידיעה התבונית הרביעית. [21] מצבים מדיטטיביים של ריכוז אינטנסיבי בעלי אופי של
שינוי תודעה. [22] Atakkavacara - לא בהישג של שכילה דדוקטיבית, the Buddha' philosophy of language. עמ' 89 [23] Kosambiya Sutta, MJ48 [24] Kosambiya Sutta, ...