... לצד ההנחה המיסטית היסודית לפיה אין מקום פנוי ממנו. האלמנט הקונסטרוקטיבי שבהפרשת
שורשי הדין מהאלוהות בתוך הרשימו שנותר בתוך הטהירו מעורבים גם
שורשי הדין האלוהי, שנגלו גם הם בצמצום. בנקודה זו אנו עדים למוטיב מרכזי וחשוב אשר מפתחת קבלת האר"י. בעולם האינסוף כל ספירה הייתה כטיפה בתוך הים הגדול, וכך גם
שורשי הדין היו כטיפה המרה בתוך אותו ים. לשון אחר, למידת הדין
(שורש כוחות הדין, דהיינו הרוע, הפועלים בעולם) לא היה משקל רב מידי בתוך הא"ס (=אין סוף). לדבריו של אבן טבול, פעולת הצמצום שביצע האל גרמה לקיבוצם של
שורשי הדין לנקודה אחת - נקודת מרכזו של חלל ה"טהירו", ולהתחזקותם בה. כפועל יוצא מכך, כוחות הדין סילקו מאותה נקודה את כוחות, או אורות החסד והרחמים ... חבויה ושרויים בה. רצון זה היה הסיבה להיווצרותו של התהליך האמור. הדין האלוהי הוא
שורשה של הוויית הרע והטומאה בעולם. אותו דין ששרה בתחומה העליון של האלוהות, כפסולות, כסיגיה או כשמרי יינה, גרם לחוסר הרמוניה ולחוסר איזון בתוך ... הפרשת הדין והוצאתו אל מחוץ לאלוהות. הצמצום, כאמור, נעשה במטרה לטהר את ההויה האלוהית
משורשי הדין. כתוצאה מצמצום אור האין סוף, בתוך חלל ה"טהירו" נותר ה"רשימו", המעורב
בשורשי הדין שהופרשו מתוך אותה הוויה. רושם זה המעורב בדין הינו המצע לעולמות כולם, ממנו עתידים להיבנות כל העולמות האלוהיים, גבוהים ושפלים כאחד. יוצא, ... מלכתחילה קיים האור, רצונו של הבורא להיטיב לנברא העתידי, המכונה בפי אשלג בחינת
"שורש" או "כתר". הרצון להטיב בורא את הרצון לקבל את התענוג. את ההבחנה הראשונה של הנברא המכונה בחינה א' או חכמה. המילוי אותו מרגישה הבחינה ראשונה ...