... [23] מודעות ללא חשיבה, הרהור, ניתוח, נדידת התודעה וכדומה. [24] עושה זאת עם הבנה מלאה: סמפג'אנה - קארי הוטי, sampajna-kr hoti. פועל
בצורה מודעת לחלוטין ובהבנה מלאה. גואנקה מוסיף על כך - הוא מתבונן בהבנה עמוקה ורציפה בהופעת והעלמות התחושות בגוף (בהתאם לתרגול ויפסנא בטכניקה של המסורת המסויימת אותה הוא מלמד). [25] ... בדבר על פי מאפיניו. (SN 22.79) [57] תגובות - מנטליות: סנקהארה - קהנדהא, sankhra-kkhandha. מתורגמות גם כתופעות מנטליות, התניות מנטליות,
תצורות מנטליות (אנגלית: mental formation). למונח סנקהארה יש משמעויות ותרגומים רבים ושונים, במקרה זה ההתייחסות היא לקבוצת התגובות המנטליות. מקובל להתייחס ל - 50 גורמים מסוג זה שרובם ... והחיצוניים: איטנה, yatana. החושים והמושאים שלהם: העין ומראות, האוזן וצלילים, האף וריחות, הלשון וטעמים, הגוף ותחושות, התודעה ומחשבות. [60]
צורות נראות: רופה, rpe. צורת רבים של רופה - חומר, במקרה זה דברים נראים, מה שנצפה בעין. [61] כבילה: סמיוג'נה, Samyojana. מה שכובל אדם או כל יצור חי אחר לסמסארה, מפורטים 10 כבלים ... החושים, ותהליך המגע בין החושים למושאיהם. [78] מגע - עין: צ'קהו - סמפהסה, cakkhu-samphassa. יצירת הקשר בין העין לבין האובייקט שלה (דבר או
צורה נראית). [79] זיהוי כאמור מתורגם גם כ'תפיסה' או 'היזכרות'. [80] חשיבה: ויטקה, vitakka. [81] הרהור: ויצ'ארה, vicra. [82] הכוונה כאן היא לניבאנה. וולש ואני תמהים על הסיבה שהדבר ...