... אני אומר שזה מחויב, וזה לא הגיוני. אפשר לומר שתהיה מציאות וחוץ ממנה שום דבר אחר לא מחויב, זה הגיוני, המציאות שאין לה
צורה חייבת להיות קיימת. אבל
הצורה לא חייבת. אבל מה אני אומר, שהרי אי אפשר להגיד שמחויב שתהיה פה יד, הרי אפשר להזיז אותה, אבל בסוף אתה מבין שמחויב שתהיה פה יד. למעשה מה שעשינו, שיש מחויב המציאות ויש מה שאינו מחויב המציאות, ולמעשה הלבשנו את מחויב המציאות על מה שאינו מחויב המציאות. למעשה על
הצורה של היד, הלבשנו את המציאות שהיא חסרת
צורה. מה אנחנו יודעים על המציאות? שהיא מעבר לזמן והמקום, שהיא חייבת להיות קיימת. היד הזאת היא מהות המציאות, והיא חייבת להיות קיימת. אבל תגיד, מה זאת אומרת, הרי היא יכולה לא להיות קיימת, זה כבר שכל יותר גדול. אבל בעיקרון כל התכונות של המחויב, נכונות לגבי כל אחת
מהצורות. זאת הכוונה שהמהות
והצורה הם אחד. וזאת החוויה של להיות אלוהים. למה זה המהות של להיות אלוהים? למה האדם לא חווה שהוא אלוהים? האדם אומר, הרי אלוהים תמיד קיים, אין סופי, מחליט הכל, והרי אני לא מחליט הכל. אבל אין הבדל בין המהות
לצורה. למרות שהאדם הוא רק
צורה שבאה ונעה, מצד האמת, אין הבדל בין האדם למהות, האדם הוא אלוהים, תכיר בכך, שכול מה שנכון לגבי מהות המציאות, נכון לגבי
הצורה. נכון לגבי כל
צורה וצורה, ובכלל זה אתה. וזאת מטרת הספר, להסביר לך שמהות המציאות, וכל אחת
מהצורות של המציאות, זה ישות אחת. קודם אתה צריך להבין מה היא מהות המציאות, ואחר נסביר לך,
שהצורה היא עצמה מהות המציאות. מהות המציאות היא יותר גדולה מכל הזמן והמקום, אבל הספר הזה הוא יותר קטן אפילו מהחדר. ואני טוען, שבסוף, הספר הזה שהוא
צורה מצומצמת, הוא יותר גדול מכל הזמן ומכל המקום, אמנם זה לא הגיוני, אבל זה לא אומר שזה לא ככה. שאלה: אז כל דבר הוא ככה. אליעד: נכון, אבל זה בלתי אפשרי ... למה? כי אמרת לו, להביא ספר, לא אמרת להביא דברים אחרים. אבל אם כאשר אתה מבקש ספר, אתה חווה שספר הוא אין סוף, שהכל זה
צורות שונות של אין סוף, לא שהאין סוף עושה אותם, אלא שזה אין סוף, המהות לא נפרדת יותר
מהצורה, אין גם אלוהים, אין גם מהות, אין גם אין סוף. אלא הספר הזה הוא עצמו האין סוף, ואם תבין שהספר הזה הוא אין סוף, אז אתה תמיד באין סוף. אתה גם בצמצום וגם באין סוף תמיד. יש מצב שאין הבדל בין מהות
לצורה, ושם אין רצון, אין כלום, אין שום דבר נפרד. ואז יש רצון, ואנחנו אומרים שהרצון נוצר מהמהות שלפניו. רק אחרי שיש רצון, רק אז אפשר להגיד שיש מהות. שאלה: אז כדי שתהיה מהות, חייבת להיות
צורה. אליעד: נכון, ומכאן אפשר לראות שגם מהות היא
צורה. ומה המהות של המהות
והצורה? התשובה היא, שאין הבדל בין מהות
לצורה. אם תתבונן בזה תבין, שכול דבר הוא חלק ממשהו אחר, שיש ישות אחת, שכאשר היא משתנה, גם אתה זז. אם נסתכל על כל המציאות כגוף אחד, אז כאשר המציאות תחליט ...