... אותך או שהנך בבחינת, "איזהו גבור - הכובש את יצרו" [9]. מה יכול לכבוש, לעצור את הלחץ לסיפוק מיידי, את התאווה את היצר? רק הראש, התבונה, שיקול הדעת, שהם מקור
המוסר והחוק. = "בבוקר לח בשנת תרל"ח / עת בציר הענבים / יצאו מיפו על סוסים / חמשת הרוכבים" [10] = האמירה שנדונה לעיל מופיעה בסוף פרשת השבוע, פרשת "שלח". ... חמשת הרוכבים שמיפו יצאו על סוסים= ולמרות זאת, אמירות כלב ויהושע הפוכות מאמירות עשרת המרגלים האחרים. מה ההבדל? נקדים לבחינת ההבדל, דיון בשאלת ביניים. בפני מי
מוסרים אלה שתרו את הארץ את חוויותיהם? שומעים אותם בני ישראל, שלאחר שנות עבדות יצאו לחירות והם נעים בוון לארץ יעודה, להגשים חלום. האם הם אמנם יחזרו ... הנפילים בני ענק מן הנפלים" [26]. זה היה תפקודם המוצלח של כלב ויהושע. הם לא פעלו כבני אדם שמגיבים רק על פי "אחרי לבבכם ואחרי עיניכם", אלא הפעילו חשיבה, בטאו
ערכים ואמונה. לא הקיים קובע, אלא מה רוצים לעשות בו, ואיך
נערכים לכך. זה מבחנו של אדם, של עם ושל מנהיג. הבהרות ומראה מקום [1] במדבר טו, לט. [2] ...