המוסר היהודי בהלכה במאמר זה באנו לבאר את תפיסת
המוסר של הדת היהודית. ראשית נקדים ונאמר שענייני
המוסר של כל חברה בכלל וכל אדם בפרט הם, ככל הנראה, טבועים בנו כיצורי אנוש ואין נימוק ראציונלי לקיומם. רוב רובם של האנשים בעולם מסכימים ... מתמדת חברתם". ההבדלים בהתנהגות
המוסרית שבין אדם לאדם או בין חברה לחברה נובעים, בסופו של דבר, מאותו הערך העיקרי, הבסיסי והעליון שאדם מקבל על עצמו. כלומר, הערך שהוא ... לפעמים "העם" או "הארץ" הם
הערכים העליונים ויש שהערך העליון הוא "עבודת ה' ". הנה להמחשת העניין: אע"פ שכמעט כולם מודים שרצח אדם דבר מתועב הוא, הרי שיהיו ... מות הוא. כיון שבאנו להסביר את
המוסר היהודי אשר בהלכה, עלינו לפרט קודם מהו אותו ערך עליון שמקבל על עצמו האדם היהודי, הדתי - חרדי? הערך העליון הזה הוא "עבודת ה' " ... חשוב נוסף הוא שאע"פ שיש ערכי
מוסר טבעיים ומשותפים לרוב יצורי אנוש כמו חמלה ונדיבות, האדם היהודי צריך לעשות בהם אך ורק מפני שצווה לעשות כך בחוקי ההלכה, כחלק מעבודת ... ז"ל: "יש דוגלים בסיסמה של
המוסר היהודי הנבואי. אולם היהדות התגלמה בדת, ודבר זה כשלעצמו אינו מאפשר כלל את קיומה של הקטגוריה
'מוסר יהודי'. האמונה הדתית המתגלמת בתורה ובמצוות אינה קטגוריה
מוסרית. היא אינה מכירה במצפון האנושי; ואין זה מקרה שאף אחד ממ"ח נביאים וז' נביאות שעמדו לישראל לא פנה מעולם למצפון האנושי. המצפון ... רק אם אדם אינו מכיר באלהים.
המוסר כערך עליון ומוחלט הוא קטגוריה אתאיסטית, הנובעת מראיית האדם כתכלית המציאות וכמרכז הבריאה. האתיאיסט קאנט היה אתיקן גדול, מפני ... ישראל מעולם לא צעד בראש הכרזות
מוסריות. אל נפרש את אבותינו באופן אחר מאשר פירשו הם את עצמם. יתר על כן: ספק גדול הוא אם בכלל ניתן
המוסר לספציפקציה לפי קיבוצים אנושיים, ואם יש מובן למונח
'מוסר יהודי'. יתכן
שמוסר בכלל אינו ניתן לקוואליפקציה על ידי איזשהו שם תואר הנגזר משמו של קיבוץ אנושי, ואולי אף לא משמו של זרם רעיוני, מאיזו שהיא השקפת עולם. אין אלא שני מובנים
למוסר, ונדמה לי שאי אפשר להמציא שלישי.
מוסר הוא או הכוונת רצייתו של האדם לפי הבנתו את האמת של המציאות
[מוסר תועלתני, המותנה בתוצאות בשטח] - זהו
המוסר של סוקרטס, של הסטואה, של שפינוזה; או
המוסר הוא הכוונת רצייתו של האדם לפי הכרת חובתו
[מוסר של כוונות טהורות ללא מטרות], ואפילו נגד המציאות - זהו
המוסר של קאנט. אבל בקריאת שמע אומר אני ואומרים הרבה יהודים: ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם. 'לא תתרו אחרי לבבכם' - זוהי שלילת קאנט; ... וקשים. להשקפתו אין ליהודי הדתי
מוסר אנושי כלל (שהרי הוא שולל בדוגמת "קריאת שמע" שלו את שני המובנים היחידים של
"מוסר"). לשומר מצוות יש רק צוויים אלוהיים המכוונים את כל מעשיו, בין אם לרצונו בין אם לאו! וראוי לעיין ולהעמיק בדברים אלה הרבה. ואחרי ... פרטי הדינים וההלכות בעניינים ה"מוסריים" כביכול, שבין אדם לחבירו. גמילות חסדים - ראשית צריך אתה לדעת שרוב המצוות האלה נכללות בכלל של 'ואהבת לרעך כמוך', כמו שכתב רמב"ם ... ושוויונו וחרותו מקורן בתפיסה
מוסרית שכוחה יפה בכל מקום ובכל זמן, גם לגבי מי שאיננו אזרח אותה המדינה. כלומר במערכת הרואה את האדם כתכלית המציאות, כל הפוגע באדם ראוי ... בוא וראה את חוסר השוויון
ב"מוסר" ההלכתי בין הלומד תורה למי שאינו לומד. בבבא בתרא ח ע"א: "רבי פתח אוצרות בשני בצורת, אמר: יכנסו בעלי מקרא, בעלי משנה, בעלי גמרא, ... אסור". ועיניך רואות עד כמה
המוסר היהודי מכוון אך ורק לתכלית אחת והיא עבודת ה'. אסור לרחם על גוי גם אם מסכן הוא מאד ואסור להחזיר לו כל אבידה שאבדה לו. רק אם יש ... בספר מסילת ישרים (והוא ספר
מוסר נחשב ביותר), פרק א - בבאור כלל חובת האדם בעולמו: "יסוד החסידות ושורש העבודה התמימה הוא שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו ולמה ... חייב לחשוב, להתלבט ולהחליט על
הערכים, המשמעויות והדרכים הנראות לו. בהכרעות קשות שכאלה, לא רק השכל אלא גם הרגש ראוי שישתתף. עפ"י היהדות (ראה דעת הרמח"ל לעיל) ...