סקרנות - מבוא
סקרנות היא התנהגות של בעלי חיים ובני אדם, אשר מניעה מחקר ולמידה.
הסקרנות נחשבת תופעה מולדת. לא ניתן לסווג את
הסקרנות כאינסטינקט, משום שאינה דפוס פעולה קבוע ובלתי גמיש, אלא יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות ורבות.
סקרנות בעולם החי
הסקרנות קיימת גם אצל בעלי חיים -
סקרנות כאמור,
הסקרנות היא תופעה אוניברסלית הן בקרב בני האדם האדם והן בקרב בעלי חיים אחרים. לחלק ניכר של היונקים יש רצון ואמצעים לחקור את סביבתם ... חקרנות היא פעילות שמבצעים בעלי חיים אף על פי שאינה מתגמלת על ידי סיפוק מיידי של צורך פיזיולוגי. דוגמה להתנהגות חקרנית היא חקר הסביבה שמבצע בעל חיים, לצורך סיפוק
הסקרנות (מה יש מעבר לפינה), חקרנות זו והממצאים שבעקבותיה גורמים לסיפוק יצר
הסקרנות לגבי הנושא הנחקר.
סקרנות אנושית אצל האדם,
סקרנות היא היפוכה של אדישות. היא אופיינית לגיל הילדות ונחשבת לתכונה רצויה של האדם הבוגר.
סקרנות והתפתחות קוגניטיבית
הסקרנות היא תכונה שקיימת באדם מילדות -
סקרנות הסקרנות היא היבט חשוב של התפתחות קוגניטיבית ומנבא של רווחה נפשית חיובית. בהתאם לכך, בתרבויות רבות, ובכללן החברה המערבית, נחשבת כתכונה שראוי לעודדה ולטפחה בקרב ילדים. למעשה, העדרה של
סקרנות וחוסר עניין בסביבה מעידים על פתולוגיה.
סקרנות ומחקר לאדם יש צורך לדעת ולהבין.
הסקרנות האינטלקטואלית היא מאפיין הכולל אינטליגנציה, התלהבות ורעב לידע ולחידושים.
סקרנות היא גורם מרכזי לחקרנות ולכן היא נמצאת בין התכונות שתרמו תרומה מכרעת להתפתחות המדע.
סקרנות בחינוך ולמידה להורים יש השפעה על התפתחות
הסקרנות של ילדם -
סקרנות ילדה
סקרנית. -
סקרנות בתחום החינוך
הסקרנות באה לידי ביטוי במידה שבה הלומד להוט ונרגש לדעת ולהבין את חומר הלימוד. מקורה של
סקרנות זו הוא בתכונה טבעית המתפתחת כבר בילדות המוקדמת. ילדים נולדים כמדענים. כבר בגיל הרך הפעוטות חוקרים את סביבתם הפיזית והאנושית מכוח
הסקרנות ומיצר הפעילות הטבועים בהם. ככל שההתנהגות הזאת מביאה להם סיפוק רב יותר כך גוברת נכונותם להתנסות בנסיונות נוספים. במובן הזה ההתנהגות החקרנית מחזקת את עצמה. ניתן לראות את
הסקרנות כרכיב משמעותי בהתפתחות קוגניטיבית. זאת משום
שהסקרנות מתחילה כמצב תודעתי של רעב לידע המעורר את הצורך לחקור ומתגבשת בהדרגה לבגרות אינטלקטואלית. עם זאת, ה