סיבה ותוצאה - אקראיות דטרמיניזם
סיבתיות - מהי מהותם? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הרצאה על
סיבה ותוצאה - אקראיות דטרמיניזם
סיבתיות - מהי מהותם?. הפעם אני רוצה לתת נקודת מבט, על אחת מ הנחות היסוד של התודעה האנושית והיא הקשר של
סיבה ותוצאה. סיבה ותוצאה, כל דבר בעצם מביא לאירוע אחר, יש לכל
סיבה מסובב אם קורה משהו זה בגלל שרצית את הדבר, ואם לא קרה מה שרצית, זה היה אקראי. כמו לדוגמא, מדליקים אש ושורפים נייר, בעצם, ההנחה היא שבגלל ... מי שיתבונן על העניין הזה לעומק, יראה שכל
הסיבתיות בעולם, זו סה"כ תחושה, אני לא אומר שאין את התחושה הזו שזה קרה אבל זה שזו תחושה, זה לא אומר שבגלל שנעשה משהו. אז אחריו בהכרח יש
תוצאה לנעשה,
תוצאה של הסיבה. ומי שיתבונן, ויחשוב שאילו היה רק רגע אחד, לא היה שייך שיהיה
סיבה ותוצאה, אם המציאות כולה היתה רק רגע אחד לא היה שייך
סיבה ותוצאה, כל המציאות כולה רק רגע אחד, כל דבר הוא
הסיבה בעצמו הכל הוא רק
התוצאה, הכל
הסיבה והתוצאה בו זמנית. ואם ניקח את ציר הזמן, למרות שאי אפשר לדמיין את הרגע הראשון, לצורך העניין ניקח את האירוע הראשון לכל האירועים,
הסיבה הראשונה שבו נוצרה
הסיבה הראשונה, ולפני
הסיבה הראשונה אין שום דבר, והאירוע הראשון הוא היווצרות הזמן, האפשרות של היווצרות האירועים ולרגע הזה שלפניו אין שום דבר, אין
סיבה. וכל מה שאני בא לאמר שכל
הסיבה והתוצאה בעולם, זו רק תחושה. ועוד נקודת הסתכלות, אם יש אירוע והאדם מבין למה זה קרה, אז מבחינתו יש
סיבה למה זה קרה ואם הוא לא מבין למה זה קרה, אז מבחינתו אין
סיבה, אבל זה שאתה לא מבין למה זה קרה זה לא אומר שאין
סיבה, וזה שאתה חושב שאתה מבין מה
הסיבה, זה לא אומר שזה קרה בגלל ש... אלא בכלל יכול להיות שזה קרה למרות ש... כמו שהאש שורפת את הנייר, לא בטוח שזה בגלל האש שהנייר נשרף. זה שמתרחש משהו ונראה שהוא
התוצאה לדבר שקדם לו, זה לא אומר בהכרח שהדבר שקדם לו הוא
הסיבה, גם אם נראה שכך הדבר. אחת מהנחות היסוד של האדם, שהמציאות צריכה להמשיך להיות כפי מה שהיא. לו יצוייר נניח שכדור הארץ היה משנה את מהירות ... ואני מחדד, הרגע הקודם, אתה רק מרגיש שהוא
הסיבה לרגע הזה, כי
הסיבה היא לא מחייבת את
התוצאה, זו רק תחושה של המשכיות. כי המציאות יכולה להביא ל