... אבל אעשה כמיטב יכולתי ללמוד ולשנות את עצמי והסביבה כדי שאוכל
לתקשר עם הילד שלי ולעזור לו". כהורה לילד עם בעיות כאלה או אחרות עליך להיות קשוב מצד אחד ... התמיכה הם הורים נוספים לילדים על הקשת האוטיסטית. אל תתביישו
להתקשר, לשאול שאלות ואף לבקר זה אצל זה. בנוסף, קבוצות תמיכה להורים, אחים וסבים נפתחות מידי ... או רוצה ויראה לכם. ילדים שאינם מדברים יכולים להיעזר מאד בלוח
תקשורת כזה. באופן אישי הלוח עזר לנו דווקא כאשר הילד שלנו החל לדבר. דרך אלטרנטיבית זו של
תקשורת מאד פונקציונלית ומרגיעה את הילד, הוא יודע בדיוק מה מתוכנן לו היום ובאילו זמנים. הוא ... אנשים שונים. מניסיוני צריך להבין שהילד מנסה לומר משהו וליצור
תקשורת אך אינו יודע כיצד. על ההורה או המטפל לשים לב לאילו סיטואציות חסר לילד ידע חברתי כדי לשוחח שיחה תואמת סיטואציה
ותקשורתית, הוא פשוט לא יודע מה לאמר ולכן חוזר על שאלה או משפט שהוא מכיר. במקרה של הדוגמא ... פעמיים "איך קוראים לך", והמטפל רואה שהשיחה אינה הולכת לכיוון
תקשורתי כדאי שהוא יאמר לילד האוטיסט: "חמוד, אולי אתה רוצה לשאול את הילד אם הוא רוצה לשחק ... הרבה מאד פעמים צריך לעשות את התרגיל הזה, ותרגילים אחרים, עד
שהתקשורת האפקטיבית נלמדת ומתקבעת אצל הילד האוטיסט. 17.ניתן לרכוש כריות בגדלים שונים הממולאות ... תזוזו שלא לצורך. בשפת הגוף שלכם אתם מלמדים את הילד את המחוות
התקשורתיות החשובות ביותר. כשאתם עושים מחוות (לדוגמא מחוות שמחה שבה מרימים את הידיים כשכפות ... לי". עם ילדים אוטיסטים חשוב לדרוש את האמירה (מילולית או דרך
תקשורת של סמלים) משום שאחרת, לרוב, הם לא יאמרו "תן לי" או "רוצה את זה". הבקשה של המטפל מהילד ... למשל - "לא רוצה", חשוב מאד בכדי שהילד יקבל את אבני הבניין
התקשורתיות הראשונות שלו. נכון שאופן פניה זה כשלעצמו אינו
תקשורתי ("תגיד X"). אך מכיוון שהילדים האוטיסטים אינם יוזמים
תקשורת ואינם מבינים מהי דרך
התקשורת האפקטיבית בעולם צריך ללמד אותם מהבסיס שהוא חיקוי שאינו ממש
תקשורתי. לאחר שהילד הפנים את הפניות הבסיסיות הללו (ויש די הרבה כאלה, שוחחו על כך עם המנחה שבחרתם) צריך לעבור ללימוד של פניות
תקשורתיות יותר. נצפה שהילד יאמר את מה שלימדנו אותו בסיטואציה נכונה ובזמן הנכון ללא שנדרוש ... שבסופו של דבר הילד יאמר באופן ספונטני בזמן הלימוד את הפניה
התקשורתית, מבלי שנבקש ממנו "תאמר X" ולאחר מכן להוציא את הילד לסיטואציות בחיים כמו טיול קצר מסביב לבית או הליכה משותפת לפארק כאשר שם נצפה ממנו לפנות פניות
תקשורתיות שלימדנו אותו. במידה והילד אינו מבצע לבדו את הפניות הללו יש לרדת שלב ושוב להזכיר לו "תגיד X" ולא להתייאש. כאשר הילד מתחיל לאמר את הפניות
התקשורתיות בסיטואציות הנכונות אל תשכחו לערוך מולו "מסיבה" קטנה של התפעמות ע"י קריאות התפעלות ... אך יש לדעת מתי לדרוש מהמנחה והמטפלים לעבור לשפה חיה
ותקשורתית יותר. להעביר את הילד לרמת שיח ולא להישאר ברמת דרישות מילוליות בלבד מצידו. 27.ילדים ... משחקים זה ליד זה במשך תקופה ארוכה אל תשכחו שזה שילדכם אינו
מתקשר באופן המקובל אינו אומר שהוא אינו מרגיש, פועל וחושב. אפשר להתחיל מפגשים כאלה רק כשאתם ... מן המציאות. לגבי הערוץ השמיעתי, לאחר שהתייעצתם עם קלינאית
התקשורת שלכם, אפשר להיעזר בשיטות אודיטוריות כמו שיטת טומטיס. השיטה "מכוונת" את האוזן של הילד ... אומר שהילד לא ידבר לעולם, אך לפחות אם ועד שידבר הוא יצליח
לתקשר באמצעות האביזרים המיועדים לכך. 37.ילדים אוטיסטים נהנים מאד ומרגישים בטוחים מכל מה ... שם" במקום אמרו "שים את הצעצוע במגרה". כשאתם מעבירים את המסר
התקשורתי באופן ברור הילד מתחיל להבין מה רצונכם. היו כמה שפחות אבסטרקטיים וכמה שיותר ...