... מי אסור לנהל
משא ומתן ומדוע? אמר רבי נחמן מברסלב אל תכנס עם פתוייך בטוען ונטען, כי אריכת הרגשת החושב, אפלו לבחינת השולל, תפעל הגברת החפץ ותתהפך הרצון אליו. ונסביר את דבריו. אל תיכנס עם הפיתויים שלך בטוען ונטען, היינו אל תנהל
משא ומתן עם היצר הרע שבך שמפתה אותך לעשות רע, אלא תתעלם ממנו לגמרי. ולמה אסור לך לנהל
משא ומתן עם הרע שבך? כי כאשר אתה מאריך את המחשבה שלך בעניין של הרע, אפילו כדי לשלול אותו ... רצונו את אותו הרע, עד כדי סיכון בהפיכה לחלוטין של הרצון של האדם מטוב לרע. כאשר הרע בא אליך באיזו מחשבה שלילית ואתה מתחיל לנהל איתו
משא ומתן, דהיינו לנסות להסביר לעצמך למה זה רע וכולי, גם שכוונתך טובה ואתה רוצה להסביר לעצמך למה הרע הוא רע, למרות זאת אסור לך לנהל שום
משא ומתן עם הרע. כי אם תקשיב לטיעונים של הרע, לא משנה כמה ברור לך שזה רע, כאשר מנהלים
משא ומתן עם הרע, הוא יכול להתגבר על האדם וליצור לגיטימציה אצלו לעשות את אותה הפעולה ... ולכן, כאשר הרע מנסה לקחת אותך להיכן שהוא, הדבר היחיד שעליך לעשות הוא טוב. הרע כבר יעלם מעצמו. ונשאלת השאלה, מאחר שהאדם אינו מנהל
משא ומתן עם הרע, אז כיצד הוא יוכל לדעת אולי הוא טועה? אז קודם כל השאלה הזאת בעצמה מחזקת את הסיבה ללמה לא לנהל
משא ומתן עם הרע. כי כאשר תנהל איתו
משא ומתן, אולי הוא יצליח לעשות עליך מניפולציה ולגרום לך לראות את הרע כטוב. אך עדיין נשאלת השאלה, כיצד בעצם נדע מהו הרע אם לא ננהל
משא ומתן? והתשובה לשאלה הזאת, היא כי כל אדם בתוך תוכו יודע טוב מאוד מהו הטוב ומהו הפחות ... מיני מניפולציות שאולי פתאום תגלה שהאפשרות הפחות טובה היא דווקא היותר טובה. עליך לעשות את מה שנראה לך טוב כרגע. לסיכום: אסור לנהל
משא ומתן עם הרע. ברגע שהבנת בתוכך שמשהו מסוים הוא רע, החל מאותו הרגע אינך חושב עליו, אינך ... אפילו לא לעשות אותו. אתה פשוט לא עושה אותו וזהו. במקומו אתה עושה משהו אחר. אחרי שהחלטת שמשהו מסוים לא מתאים לך, אתה לא מנהל שום
משא ומתן עם הרע. אם יש לו בעיה, שיתסדר לבד בכוחות עצמו. לך יש תפקיד אחד בלבד. תפקידך הוא ...