... החברה ועוד ועוד. את המשתנים האלה מעוניינים לברר
מראיינים שונים, כל אחד מנקודת מבטו ובתחום התמחותו. משמעות הדבר היא שהצלחה בראיונות עבודה תלוייה בראש ובראשונה בשני גורמים: המועמד
והמראיין. רבים מאיתנו נוטים לשכוח זאת, וליחס אי הצלחה בראיון עבודה לאחד מהשניים: לעצמנו כמועמדים - הדבר גורר עימו תחושה לא נעימה ולעיתים אף הפחתה בערך העצמי, שיכולה בתורה, להביא לנבואה שמגשימה את עצמה.
למראיין בלבד - האשמת הצד השני בחוסר מקצועיות מסוג כזה או אחר, או סתם בחוסר כימיה. השלכת אי ההצלחה אך ורק על הצד השני עלול להוביל לאי הפקת לקחים ויכול לגרור ... זאת מחכים לשיחה דחופה שאמורה להכנס, רצוי להגיד זאת
למראיין בתחילת הראיון ולא כאשר מתקבלת השיחה. חיוך - לפעמים, מרוב לחץ, אנחנו שוכחים לחייך. אל תתביישו לחייך (במידה! לא כל הזמן ולא מחוץ להקשר) ! חיוך יוצר אוירה ... עליכם להרגיש נוח במהלך הפגישה ולקחת בחשבון
שהמראיין יכול להקפיא לחמם יתר על המידה את החדר. לכן, הכינו בגד שעליו לא יראו סימני זיעה, גם כשחם, או הצטיידו בעליונית למי שסובלת מקור. שאלות "מכשילות" תכונות ... את "סוד התשובה הנכונה" שתזכה אותם בנקודות זכות אצל
המראיין. אז איפה נמצאת האמת? כרגיל - באמצע. אכן, סוג השאלות מסוג הזה הינו שכיח למדי בקרב
המראיינים בתחום משאבי האנוש. בפועל, שאלת התכונות השליליות והחיוביות יכולה להישאל בכל מיני אופנים. היא יכולה להתייחס להישגים משמעותיים או כישלונות בעבודה, יכולה ... והחיוביות שלו היא: בשום פנים ואופן לא להפגין בפני
המראיין ששאלתו היתה לגמרי צפוייה ולהפגין זלזול. בניגוד למה שנדמה לחשוב, מנהלות משאבי אנוש יודעות למה הן שואלות את השאלות הללו ואת זה יש לכבד. שימו לב ששפת הגוף ... על היחסים עם המנהל הישיר. כאשר עונים, כדאי לזכור
שהמראיין שלכם הוא הבוס הפוטנציאלי שלכם. ראוי לפרגן למנהל ממקום אמיתי, לפני שמעבירים עליו ביקורת בפני
המראיין. מותר להגיד אם היו קונפליקטים, אבל לא לשכוח לקחת אחריות גם על החלק שלכם בקונפליקט. על האיזון שבין עבודת צוות לעבודה עצמאית - רצוי לשמוע
מהמראיין על התפקיד ובהתאם לכך להתאים את התשובות. אם המשרה היא השתלבות בצוות פיתוח, רצוי להדגיש את היחסים הטובים שהיו עם הצוות במקום העבודה הקודם. אם מדובר בתפקיד ... אתם נשאלים לגבי ציפיות שכר, היו קשובים לתגובתו של
המראיין שלכם. תמיד טוב לציין ששכר איננו הרכיב היחידי שבהחלטתכם האם לקבל משרה או לא. טון וסגנון הקשבה - מועמדים רבים נוטים לדבר בראיון הרבה יותר ממה שהם זקוקים לו ... במילים. הקשבה פעילה היא קריטית בראיון. ברוב המקרים,
מראיין יספר על המשרה, על מה מחפשים במועמדים שמתראיינים אליה, ועל אופי הארגון. התשובות צריכות להיות לעניין, ללא התמקדות בפרטים טפלים. יש גם
מראיינים רבים שאוהבים לשמוע את עצמם מדברים. תנו להם! לאגו של שני הצדדים צריך להיות מקום בחדר. הקשבה מפנה מקום והופכת את המועמד למתעניין אמיתי בנעשה בחדר ומאפשרת
למראיין לנהל את הראיון, כפי שהסטינג מחייב. כוס מים - ברוב מקומות העבודה יציעו כוס מים. שווה להיענות להצעה גם אם אינכם צמאים. לגימת מים יכולה לאפשר שהות כדי לחשוב ... שיוצר טון דיבור גבוה (אפילו ברמה בלתי מודעת) אצל
המראיין היושב בצד השני. תמיד להתייחס קודם לחיובי - בכל שאלה שאתם נשאלים, קודם הציגו את מה שיש, לפני מה שאין. אם זה קשור לניסיון שלכם, לארגון בו עבדתם, לקולגות שלכם ... בין השלילי לחיובי בראיון. לא לשכוח את מקומכם -
מראיין מתוחכם ייתן למועמד שלו להרגיש נוח מספיק, כך שחומות ההגנה שלו יתרופפו, הוא יחוש בבית ויתנהג באופן אמיתי. שבירת גבולות יכולה להתרחש גם כאשר
המראיין והמועמד קרובים בגילם למשל. בכל מקרה, רצוי לא להיגרר אחרי שפה פשוטה מידי או "סלנג". גם שפת הגוף צריכה לשדר איפוק, הקשבה וצריכה לשמור על הגבולות (אני לא ... בכלל מתאימה להם, או שהיו רוצים אותה. אין צורך לתת
למראיין בצד השני לדעת זאת.
מראיינים רוצים לדעת שאינכם מבזבזים את זמנם. הם יגיבו יותר טוב למועמד שמתלהב מהחברה (אל תשכחו שזה מקום העבודה שלהם!) מהמשרה שהם מציעים לו. גם אם בראש שלכם אתם ...