... אינו בעל שינוי ודבר זה מיסודי האמונה. אך בעומק יותר בא הכתוב להשמיע לנו שבריאת כל העולמות איננה גורמת שום שינוי גם באחדותו של הקב"ה, היינו בזה שהוא יתברך הוא
המציאות היחידה ואין שום
מציאות מלבדו. וכמו שלפני בריאת העולם לא היה קיים שום דבר מלבדו יתברך, כך גם עתה. דהיינו שמצד האמת כפי שהיא אצלו יתברך, גם עתה אין שום
מציאות בלעדו ומלבדו, כי לית אתר פנוי מיניה, אין שום מקום פנוי וריקן ממנו. וזוהי המשמעות הפנימית של ... צריך להבין מהו עניין עבודת בני ישראל לעשות לו יתברך דירה בתחתונים? אך העניין הוא, אף שלפי האמת גם עתה, לאחר שנברא העולם, אין שום שינוי אצלו יתברך, כי לגביו אין שום
מציאות בלעדו והקב"ה ממלא כל המקום הזה שברא בו העולם" מכל מקום אין הדבר הזה נראה לעיננו, כי העולם מעלים ומסתיר את אלוקותו, וזה גם ההסבר למילה "עולם" מלשון "העלם". ומחמת ההעלם וההסתר נראה לעיננו כאילו אנחנו וכל הנבראים שבעולם הם
מציאות "יש ודבר בפני עצמו" נפרד מאלוקות. אם כך מהו שנתאווה הקב"ה להיות לו דירה "בתחתונים"? העניין הוא ... כפול ומכופל, עד שהוא מלא קליפות וסטרא אחרא שהן נגד ה' ממש, לומר אני ואפסי עוד" שזוהי תכלית היישות והפירוד מאלוקות. כלומר: בעולמות רוחניים, הנה אפילו העולמות שהם
מציאות "ויש" ונפרד מאלוקות, הרי גם הם מכירים ומרגישים
שמציאותם תלויה בהקב"ה שהוא יתברך בראם ומקיים ומחיה אותם. אבל בעולם הזה הגשמי, ההעלם הוא עד כדי כך ...