... - הפרה סוקרטיים ויסודות
המציאות - חלק 1 אם פיתגורס יישם את המתמטיקה גם לנושאים שימושיים, שני הפילוסופים בדור שאחריו חקרו ... בריאותו הנפשית הייתה טעונה שיפור. אבל הוא הפילוסוף הראשון שהעמיד תורה עקבית של
המציאות. לדעתו, הקבוע היחיד
במציאות הוא השינוי: "אינך יכול להכנס לאותו הנהר פעמיים. " הנהר אינו דבר אלא תהליך, ובאותה מידה, גם ... ומלכם של כל הדברים. " והמאבק אכן בא. פרמנידס, בניגוד קוטבי, ראה בכל שינוי אשליה.
המציאות, שחושינו מראים רק מעט ממנה, היא נצחית ונטולת כל שינוי או תנועה. גם ריבוי התופעות היה בעיניו ... בתולדות המחשבה האנושית: החשיבה הלוגית מוכיחה שדבר מסוים הוא בלתי - אפשרי, בעוד
המציאות שאנו רואים מוכיחה מדי רגע שהוא קורה בלי הרף (מצב דומה נפגוש בפרדוקס של יום, פרק 3. 5 להלן). ... הידיעה עצמה כנושא לחקירה, ובכך לימד גם את המדע להבחין בין טענות אונטולוגיות (על
המציאות) ואפיסטמולוגיות (על אופן הכרתנו את
המציאות). "כל שאני יודע, " הכריז, "הוא שאיני יודע כלום. " בימיו פרחה האסכולה הסופיסטית, קבוצת ... חכמה הצטברה בשוליהן. ישנם תחומים העוסקים בתופעות אובייקטיביות, מוחשיות, הקיימות
במציאות החיצונית, כמו הפיסיקה, הרפואה או הסנדלרות. מהצד השני נמצאים תחומי האמנות השונים כמו הספרות ... הוא עניין סובייקטיבי של טעם. אבל מה מקום המתמטיקה בחלוקה זו? מספרים אינם קיימים
במציאות. האם מישהו ראה אי - פעם שלוש? ראינו שלוש קלמנטינות, שלוש תולעי - משי או שלושה חברי - כנסת, ... אותנו לאורך הספר הזה. המתמטיקה היא יציר רוחנו, עוסקת בדברים מופשטים שאינם נראים
במציאות. היא גם גורמת הנאה אסתטית לאנשים מסוימים (שהם, במקרה, אלה שמצליחים בה ולא מקללים אותה אחרי הבחינה). אם כך, צריכה הייתה המתמטיקה להימנות על המקצועות ההומאניים והאמנויות.
במציאות, כמובן, המתמטיקה היא מלכת התחומים הריאליים: העיסוק במספרים טהורים שאיש אינו יכול לראותם נותן לאנשים כוח אדיר לשלוט
במציאות החיצונית! תשובת אפלטון לחידה היא חזרה לדרך הפיתגוראים וערעור על הנחת - יסוד של חשיבתנו: ... האמיתיים - יכול לשלוט בעצמים המשקפים אותם. פילוסופיה - הפרה סוקרטיים ויסודות
המציאות - חלק 2. ...