... תוכן עניינים: 1 בין מידות
למצוות 2 מידות בדברי חז"ל 3 ספרים עיקריים בנושא 4 אבני דרך בתיקון המידות 4.1 ספר הכוזרי 4.2 הרמב"ם 4.3 רבנו בחיי 4.4 ... 4.9 הרב קוק בין מידות
למצוות: רבים מחכמי ישראל בכל הדורות ניסו לראות איך יש לחבר את מעשי
המצוות עם תיקון המידות. ישנם כאלה שסברו כי תיקון המידות אינו מכלל תרי"ג
מצוות. רבי חיים ויטל הוא ממובילי דרך זו. לדבריהם, תיקון המידות הוא מצע טוב, חשוב והכרחי לעשיית
מצוות והוא היסוד עליו עומד האדם, בבחינת "דרך ארץ קדמה לתורה". אחרים סברו, כי תיקון המידות הוא חלק בלתי נפרד מעשיית
המצוות. מייסד דרך זו הוא רבנו בחיי. לדבריהם,
המצוות וידיעת הדת מתחלקות לשני חלקים - חובות האיברים וחובות הלבבות, כאשר חובות הלבבות הן חשובות ונפוצות אף יותר מחלק
מהמצוות של חובות האיברים. לעומתם יש שסוברים כי תיקון המידות, הוא שלב להשגת החכמה שהיא המטרה, כאשר
המצוות מהוות אמצעי חשוב והכרחי להביא את האדם לידי המיצוע במידותיו. כך סובר הרמב"ם. אצל רבים ממחברי ספרי המידות ... גם בעיסוק ברגשות יש
מצוות עשה ולא תעשה. במאה ה - 16 בתקופת הזוהר של הקבלה בארץ ישראל נכתב בידי הרב משה קורדובירו הספר "תומר דבורה", בו ... עוד קבע עניין עקרוני,
שמצוות היהדות למעשה הם אמצעי למטרה של תיקון המידות והשכל, והציוויים נועדו להביא את האדם לאיזון ולדרך האמצע שבה ... סובל את החוטאים ועוברי
מצוותיו, ולא רק שלא מענישם אלא אף נותן להם חיות, וממשיך לקיימם ואף מעביר את חטאיהם. בין תכונות הספירות מידות כמו ... מגדלותו ומכך שיעבור על
מצוותיו ויפגום בארמונו של האל. הרב חיים ויטל: "והנה עניין המידות הן מוטבעות באדם בנפש השפלה הנקראת "יסודית", הכלולה ... לנשמה, רוחניות האדם
וקיום המצוות, ולכן ישנה חשיבות רבה ביותר לתיקון המידות, יותר מאשר
קיום מצוות, מכיוון שעל יסוד עקום, אי אפשר לבנות בניין מפואר, ולכן מידות רעות קשות יותר מעבירות, וכל זמן שלאדם יש מידות רעות, יקשה עליו לקיים את
המצוות, וגם אם יקיים אותם, הוא יעשה זאת שלא לשם שמים, והדבר יהיה לו לטורח גדול, ויהיה בבחינת "לא זכה - נעשית לו ... שיש לו מידות טובות, עשיית
המצוות תהיה קלה בעיניו. הוא ניסה למפות את ארבע המידות העיקריות במקביל לארבעת היסודות שהיו נהוגים בזמנו. כך הוא סבר ... המידות, שהם כמו לבוש
למצוות ולכללי התורה, וכל החטאים מושרשים במידות. הוא טוען כי האדם נברא על מנת לשבר את מידותיו הרעות, ואם לא למה לו ...