בודהיזם - תפיסת היקום הבודהיסטית... טענה שמערכת העולם הגדולה היא כל שיש ביקום. השאלה באם היקום סופי או בלתי סופי בהיקפו (ananto) נותרה פתוחה (avyakata). בכתבים המסורתיים המאוחרים יותר, לעומת זאת, ממשיכים צעד נוסף. שם נרדף ל"מערכת עולם" או Loka-Dhatu הוא Cakkavala, מילה בעלת אטימולוגיה לא ברורה שפרושה 'גלגל', 'מעגל' או 'כדור', ... II. 342). טענה זו, כמובן, מרחיקה לכת מעבר לכתבים המוקדמים אשר אינם מספקים תשובה לשאלה באשר למקור ולגודל המרחבי של היקום. בעוד המסורות המאוחרות יותר של Sarvastivada וה - Theravada גורסות כי מספר הגלקסיות או מערכות העולם הנו אינסופי, כלומר היקום אינסופי במרחב, מסורת ה - Mahayana גורסת לעומתן כי היקום הנו אינסופי בזמן, ומכאן שהיקום "ללא נקודת התחלה וללא נקודת סוף. " (anavaragra) הטענה המקורית היא: היקום הנו "ללא נקודת התחלה ידועה" ... של הבודהיסטים המוקדמים הושפעו והתערבבו עם גיאוגרפיה מיתולוגית וקוסמולוגיה מיתולוגית שהיו פופולריות באותה תקופה ושולבו בכתבים המסורתיים של אותן אסכולות. בכתבי אסכולת ה - Mahayana נותרה בעיקרה ההשקפה של המערכת הגלקטית המתפשטת בחלל. כאן החליפו את המילה "אלף" ב"מליון". ב - Vajracchedika, לדוגמא, ... שקיומם של האלים בעולם נלקח בדרך כלל כמובן מאליו". המשמעות של תשובה זו היא שהבודהה מכיר בקיומם של אלים (devas) לא משום האמונה המסורתית הפופולרית, שלקח כמובן מאליו, אלא מהסיבה שהוא באופן אישי השתכנע בקיומם על סמך בסיס מוצק. כדי לתאר את סוגי העולמות השונים של אלים אלו, הבודהה היה חייב להשתמש בכמה מהמושגים המסורתיים וכן לטבוע מספר מושגים חדשים. ישנן ראיות נוספות לכך שהבודהה לא קיבל את התפיסה הפופולרית של קיום אלים כמובנת מאליה. באחת משיחותיו הוא מציין שאנשים בורים מאמינים ...