... לקרוביו, למכריו לאנשי עירו. הוא מצא בהם את
"מסגרת החשיבה" האבודה, זו שהאדם התרחק ממנה ואיבד קשר עין עימה. האדם ולמעשה איבד קשר עין עם "ההנאה" המקורית הבומבסטית, זו שנפשו דורשת, מבקשת... זו שאין לה מעצורים ואין לה ... הבסיסי ביותר אותו גילה אברהם אבינו דרך
"מסגרת החשיבה" האבודה, זו שהאדם כה התרחק ממנה ודרך החזרה אליה כבר סבוכה ומפותלת. והוא צעק בקול רם "גיליתי! "... הרובד הבסיסי של ערך "הנצחיות" הנגלה ע"י אברהם אבינו מתוך
"מסגרת החשיבה" האבודה - מכוון לערך הפועל בעולם הזה, בעולם הגשמי שלנו זה שאנו חיים בו ומבקשים ליהנות ממנו; והרי אין הנאה תקנית שגורם הנצחיות נעדר ממנה. מכאן ניתן להתבונן ... בנצחיות בעולם הגשמי שלנו, בעולם הזה.
"מסגרת החשיבה" שנגלית לעיני אברהם מכוונת לנצחיות בעולם הגשמי הזה. כלומר, במילים ברורות, וע"פ
מסגרת החשיבה הזאת, הגוף האנושי אינו מתכלה, הוא מתקיים לעד. הגוף האנושי אינו מזדקן, אינו חולה, אינו מושפע מתחלואות העולם ולא מאסוני הטבע שלו. בראש הרשימה מככב הממצא הזה: אין לגורם "המוות" קיום
במסגרת החשיבה הזו, יש המשך לחיים, המשך שאין לו סוף. ממצאים אלה וללא ספק מנוגדים הם בתכלית הניגוד לכל מסגרת חשיבה אנושית, של כל המין האנושי מעודו ועד עצם היום הזה. וכשאני ... וחוה הנזכרים בתורה בבראשית; הם לא קיבלו את
מסגרת החשיבה הזאת והתנגדו לה, הטקסט התנכי מתעד את ההתנגדות הזו על כל שלביה. אחריהם הופיעה עוד אישיות שהתנגדה
למסגרת החשיבה הזאת וגם מאפייני ההתנגדות הזו תועדו בתורה. לאישיות הזאת קוראים "קין" ודווקא לאחר שהרג את אחיו הבל - נגלתה לעיניו הטענה שדוחה מכל וכל את המסגרת הקדומה: אם ... אפו גם יהרגיני! כלומר עצם הפשע שלי מרוקן את
מסגרת החשיבה הקדומה מתוכנה, בה הנצחיות מככבת ולמוות אין קיום... והרי להבל לא היה ערב! התורה מתעדת לאחר מכאן אנשים שחייו שנים רבות בתוך
מסגרת החשיבה הזו ועל פיה, אך מצאו בסופו של דבר את מותם גוועו ומתו, או בלשונינו - התנתקו
ממסגרת החשיבה הנצחית, קרסו ומתו. אחריהם מגיע האדם הראשון ששאף לשרטט את "התרשים" המקורי
למסגרת החשיבה המדויק, דרכו חשב לחזור אליה. לתרשים הזה קוראים בימינו "תיאוריה", ולאיש הזה קראו נח. לאחר דור המבול של נח, מתעדת התורה את דור הפלגה שביקש לבנות מסגרת חשיבה ... ההם מגיח איש אחד ושמו אברהם, ומגלה את
מסגרת החשיבה האבודה, זו שהאדם יכול להגיע במסגרתה אל ההנאה התקנית שהנצחיות ערבה לקיומה... הוא מגלה את
מסגרת החשיבה הזאת ברמה התיאורתית, והפרק של "עקדת יצחק" מתעד את התנסותו עימה ברמה הפרקטית. (פרקטיקה: ניסיון מעשי; היינו כאשר מעמידים את התיאוריה למבחן המעשי). על מנת ... עניינים שמקשרים אותנו עם הנושא הזה. א. מהי
מסגרת החשיבה התיאורטית הזו... זו שדחה אותה האדם מעודו ועד עכשיו; זו שלא יכל המין האנושי לחיות איתה \ להתמודד עימה \ לאמצה. ב. ואם והצליחו מתי מעט להגיע אל
מסגרת החשיבה הזאת ברמה התיאורטית ולשרטט את תרשימה, מדוע הם קרסו ומתו בסופו של דבר? והרי טמון במסגרת הזו גורם הנצחיות, מדוע לא ניצלו את התיאוריה הזאת והפכו אותה לפרקטיקה, ... העקדה". כמעט חצי העבודה עשיתי... א. מהי
מסגרת החשיבה התיאורטית. על (א) עניתי כבר ובאופן מלא על פני שלושה פרקים מלאים: השביעי השמיני והתשיעי. ובזאת מסתכמת
"מסגרת החשיבה" ברמה התיאורטית: לך בדרך שלך ותגיע למקום חפצך ללא עיכוב ומכשולים. לך בדרך שאתה הולך עליה ותגיע ללא עיכוב ומכשולים.
במסגרת החשיבה הזאת ניתן להבחין בקיצורי דרך "טבעיים" שמציעה התיאוריה הזאת. דהיינו לא צריך ואף לא כדאי לעשות קיצורי דרך "מלאכותיים" לדרך... במילים אחרות - מילים שלנו: אל לך ... של הדברים. לך בדרך ותגיע... לך ואל תשב;
מסגרת החשיבה הזו מיועדת למי שנפשו שואפת הלאה - לא ליושב באפס מעשה. ומה עם קיצורי הדרך המלאכותיים "והנאותים"... האם גם עליהם ניתן לוותר? על התהיה הזאת עונה החלק הראשון ... ליותר טוב. עד כאן החלק הראשון והמקובל
שבמסגרת החשיבה; היינו זהו החלק המקובל כעיקרון על יד האדם. החלק השני והבעייתי מבחינת האדם הוא שלפנינו, והתהייה הזאת תייצג אותו: לך - ותגיע ללא עיכוב ומכשולים... ומה עם ... הזאת גם קם אדם וחוה וחוו את דעתם המלאה על
מסגרת החשיבה העקרונית זו, שמשמעותה בעינם היתה להם לרועץ, היינו לניטרול החשיבה האנושית שלהם כבני אדם וניטרול שיקול דעתם! אנו רוצים לדעת ולבחור בין הטוב לבין הרע; ועל זאת ... הפרוע. בנקודה הזו קם נח וביקש לטעום מפרי
מסגרת החשיבה הזו. הוא ביקש מפת עזר שתעזור לו לפלס את דרכו אל המסגרת הזו, בתוך הדרכים העקלקלות שהסתבך בהם הוא ודורו...
מסגרת החשיבה "הפותחת" של נח, קרובה היתה למסגרתו של קין; הוא ראה עין בעין איתו את הסכנות שבדרך ומי יערוב לו לצאת מהן... זהו מקור דרישתו למפה ברורה שתשרטט לו דרך נתונה ... הצרופה; ובזאת הוא כשל. משה רבינו התמודד עם
מסגרת החשיבה הזאת בדרך ההתבודדות; היינו ביקש לבודד את עצמו מהמציאות הפרועה שאין לו שליטה עליה ועל ידי זה להגיע אל ההנאה הצרופה. הוא עשה זאת וננזף. זוהי פרשת המטה המפורסם ... בה ארוכות. ב. ואם והצליחו מתי מעט להגיע אל
מסגרת החשיבה הזאת ברמה התיאורטית ולשרטט את תרשימה, מדוע הם קרסו ומתו בסופו של דבר? והרי טמון במסגרת הזו גורם הנצחיות, מדוע לא ניצלו את התיאוריה הזאת והפכו אותה לפרקטיקה, ... אברהם אבינו היה אחד האנשים האלה שהגיעו אל
מסגרת החשיבה הזו ברמה התיאורטית ואימצו אותה. אברהם אבינו גווע ומת; היינו לא הצליח לנצל את התיאוריה הזאת הטומנת בחובה את הנצחיות ולהביאה אל המבחן המעשי; הוא כשל ברמה ...