בודהיזם - סיבתיות... ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי למגע? ' עליך לומר: 'עם מנטליות - חומריות [5] כתנאי נוצר מגע. ' [6] אננדה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי למנטליות - חומריות? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: ... למנטליות - חומריות? ' עליך לומר: 'עם הכרה כתנאי נוצרת מנטליות - חומריות. ' אננדה, אם שואלים אותך: 'האם יש תנאי להכרה? ' עליך לומר: 'אכן כן. ' אם שואלים אותך: 'מה התנאי להכרה? ' עליך לומר: 'עם מנטליות - חומריות כתנאי נוצרת הכרה. ' I.כך, אננדה, הכרה מותנית במנטליות - חומריות ומנטליות - חומריות מותנית בהכרה, מגע מותנה במנטליות - ... השתוקקות לתחושות מגע, השתוקקות למחשבות ותופעות מנטליות - אז, בהיעדרות מוחלטת של השתוקקות, בהפסקה מוחלטת של השתוקקות, האם היקשרות תוכל להופיע?" "כמובן שלא, אדון נכבד." "לכן, אננדה, זהו ... המקור, הסיבה, והתנאי של כל הרגשה. מגע I.כך אמרתי: 'עם מנטליות - חומריות כתנאי נוצר מגע. ' וזו הדרך, אננדה, שיש להבין זאת: אם איכויות, תכונות, מאפיינים וסימנים אלו באמצעותם נוהגים לתאר את הגוף - המנטלי [17] לא היו קיימים, האם תפיסת המושג הגוף - החומרי [18] היתה יכולה להופיע?" "'כמובן שלא, אדון נכבד." "או אם איכויות, תכונות, מאפיינים ... החומרי לא היו קיימים, האם תפיסת תגובה חושית בגורם - המנטלי היתה יכולה להופיע?" "כמובן שלא, אדון נכבד." "אם איכויות, תכונות, מאפיינים וסימנים אשר באמצעותם מתארים את הגורם - המנטלי והגורם - החומרי - לא היו קיימים, האם תפיסת המושג או תגובה חושית היו יכולים להופיע?" "כמובן שלא, אדון נכבד." "אם איכויות, תכונות, מאפיינים וסימנים אלו באמצעותם מתארים את המנטליות - חומריות לא היו קיימים, האם מגע היה יכול להופיע?" "כמובן שלא, אדון נכבד." "לכן, אננדה, מנטליות - חומריות היא הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של כל מגע. מנטליות - חומריות I.כך אמרתי: 'עם הכרה כתנאי נוצרת מנטליות - חומריות. ' וזו הדרך, אננדה, שיש להבין זאת: אם הכרה לא הייתה נכנסת לרחם האם, האם מנטליות - חומריות היתה מתפתחת שם?" "כמובן שלא, אדון נכבד." "אם, לאחר שנכנסה לרחם, ההכרה היתה עוזבת, האם מנטליות - חומריות הייתה נולדת לתוך מצב הקיום הנוכחי?" "כמובן שלא, אדון נכבד." "ואם ההכרה של יצור עדין שכזה היתה נקטעת באיבה, האם מנטליות - חומריות היתה גדלה, מתפתחת ומגיעה לבגרות?" "כמובן שלא, אדון נכבד." "לכן, אננדה, הכרה היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של מנטליות - חומריות. הכרה I.כך אמרתי: 'עם מנטליות - חומריות כתנאי נוצרת הכרה. ' וזו הדרך, אננדה, שיש להבין זאת: אם הכרה לא היתה מוצאת אחיזה במנטליות - חומריות, האם היה נראה מקור לסבל ... הזדקנות, ומוות?" "כמובן שלא, אדון נכבד." "לכן, אננדה, מנטליות - חומריות היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של הכרה. אננדה, במידה זו [אנו יכולים להתחקות] אחר לידה, הזדקנות, מוות ומעבר מהעולם הזה ... שהמעגל מגיע וסובב עד כמה שניתן להבחין בחיים אלו, קרי, מנטליות - חומריות יחד עם הכרה. הסברים לגבי טבע העצמי (attapaatti) I.אננדה, באילו דרכים, אנשים מסבירים את טבע העצמי? ישנם כאלו שאומרים שהעצמי ... באמצעות תבונת - העל שלו כאן ועכשיו גם את הרס הנגעים המנטליים, וגם את שחרור הלב חסר - הפגמים דרך חוכמה, [33] אז נזירים, הוא מכונה 'משוחרר בשתי הדרכים' [34] ואננדה, אין שחרור אחר בשתי דרכים שגבוה ... ב' מתהווה. ' מתורגם לעיתים גם - ב' מותנה ב - א'. [5] מנטליות - חומריות: נאמה - רופה, nma-rpa. [6] ששת בסיסי החושים המהווים חלק משרשרת ההתהוות המותנית מושמטים משום מה בסוטה הזו. [7] רוחות: ... והשתוקקות כחלק מהפעולה (samudcratah). [17] הגוף - המנטלי: נאמה - קאיה, nma-kya. המרכיב המנטלי מהצמד נאמה - רופה (nma-rpa) מנטליות - חומריות, או גוף ותודעה. [18] הגוף - החומרי: רופה - קאיה, rpa-kya. זהו המרכיב החומרי מהצמד נאמה - רופה (nma-rpa) מנטליות - חומריות, או גוף ותודעה. שני המונחים רופה ו - קאיה מתורגמים כ - 'חומר' ו - 'גוף' ויש הבדל ביניהם. רופה הוא גוף כחומר, במובן שהוא בעל ... העצמי לכאורה עם מצרף - הזיהוי / תפיסה, מצרף התגובות המנטליות ומצרף ההכרה (על פי הפרשנות). [22] מותנית: סנקהטה, sankhata. (בניגוד ליסוד הבלתי - מותנה, שהוא ניבאנה). [23] הוא מגשים ניבאנה בעצמו, ... או nirodha-sampatti. מצב תודעה בו הפעילות המנטלית מושהה, אליו ניתן לפרוץ ממצב של 'לא - חוזר' או 'ארהנט'. מידע נוסף: Nyaponika, Abhidhamma Studies, עמוד 113. [33] שחרור הלב דרך חוכמה: ...