... יותר: "ויאבק איש עמו עד עלות השחר". מי הוא האיש? מאיפה הופיע? הרי יעקב נותר לבדו? ולמה נאבק בו? גישה אחת תופסת את יעקב בחולשתו, יעקב פוחד. האיש, שהוא לפי פרשנות זו -
מלאך, בא למנוע מיעקב בריחה מן המפגש המאיים עם עשו: "רצה... לברוח דרך אחרת שלא יפגשנו עשו נתכוון. ויאבק -
מלאך עמו שלא יוכל לברוח ויראה קיום [הבטחתו] של הקדוש ברוך הוא שלא יזיקהו עשו. " באותו אופן מבינים גם חזקוני ור' חיים פלטי פסוק זה. זיהוי איש עם
מלאך קיים בעוד מקומות במקרא. יש הסבורים, על בסיס סיום פרשת ויצא, שיעקב היה במחנה
מלאכים: "ויותר יעקב לבדו. כלומר עם
המלאכים כדכתיב: והוא לן בלילה ההוא במחנה, וזה מחנה
המלאכים כדכתיב: ויפגעו בו
מלאכי אלהים. " במדרש מציעים לראות את האיש כשליחו של עשו: "ר' חמא בר חנינא אמר שרו של עשו היה הוא". פרשנים אחרים רואים במפגש עם האיש -
המלאך עידוד ליעקב: "ושלח האל זה
המלאך ליעקב לחזק לבו שלא ירא מעשיו, כי לא יכול ... הוא מפגש של מאבק: "ויאבק איש עמו עד עלות השחר". בדרך - כלל, מאבק מסתיים בהכרעה. אבל במדרש אין סבורים שהמאבק זה הסתיים כך: "אמר ר' ברכיה: אין אנו יודעים מי נצח אם
מלאך אם יעקב. ומן מה דכתיב ויאבק איש עמו, הוי ... ורכושניים. והמבחן הקרב מעורר חרדה, אפילו חרדה קיומית. ולמרות שיעקב פעל, שלח מנחה, ארגן את בני המשפחה, עדיין הבלתי ידוע רב על המצופה. זה המצב בו מופיע איש. לא
מלאך, לא איש חיצוני אלא עצמי פנימי שמציג כוון ...