... - מעל
המזל או מתחתיו?! חלק 2 אסטרולוגיה - מעל
המזל או מתחתיו ?! חלק 1. האם ניתן לשנות גורלו של אדם? כי אם נגזרה עליו גזירה בבואו לעולם כיצד ניתן לשנותה? יותר מכך, האם יש
מזל לישראל או שעם ישראל הם מעל
המזל? חז"ל הקדושים נותנים לנו מבט מעמיק על הנושא. בתלמוד (שם) במסכת שבת (דף קנו ע"א) ישנה מחלוקת בין התנאים בסוגיה זו: "איתמר: רבי חנינא אומר
מזל מחכים
מזל מעשיר ויש
מזל לישראל. רבי יוחנן אמר אין
מזל לישראל... ואף רב סבר אין
מזל לישראל". אחת הראיות שהגמרא מביאה לדעת רבי יוחנן שאין
מזל לישראל הוא מאברהם אבינו. וזה לשון הגמרא: אמר רב יהודה אמר רב מניין שאין
מזל לישראל? שנאמר (אצל אברהם) (בראשית טו) ויוצא אותו החוצה... אמר אברהם לפני ... : לאו! (בראשית טו) כי אם אשר יצא ממעיך. אמר לפניו: רבש"ע נסתכלתי באיצטגנינות שלי ואיני ראוי להוליד בן. אמר ליה: צא מאיצטגנינות שלך, שאין
מזל לישראל! - אברהם אבינו בא בקביעה לפני ה', כי לפי ראייתו את
מזלו באסטרולוגיה, הוא אינו ראוי להוליד בן, ולפי זה יורשו הוא בן ביתו אליעזר! ועל כך אומר לו הקב"ה לא! כי יוולד לו בן (גם בגיל 99 לך ובגיל 90 לשרה) שיירש אותו ולא אחר, וכי הוא מעל
המזל, כי אין
המזל שולט בישראל. והדברים צריכים ביאור. הכיצד? אולם הביאור הוא לאור דברי חז"ל, ... שינוי השם או שינוי באישיות האדם (שינוי מעשה), או כגומל חסד (צדקה). כל אלה משנים את מהות האדם, והרי הוא כאיש אחר וכמי שנולד מחדש. בהתאם, גם
מזלו משתנה עם מהותו. הרי לנו ברור, כי עם ישראל שונה הוא לעניין זה מכלל העמים, ... שני גדולי התנאים, בגמרא שהזכרנו, ולמעשה אין מחלוקת בניהם. כי כאשר האדם עושה שינוי מהותי בעצמו הריהו מעל הטבע וזוכה הוא להתעלות מעל גורלו
ומזלו כפי שנולד עמו, מה שאין כן כאשר הוא לא עשה שינוי שכזה, כי אז הוא נשאר במסגרת גורלו
ומזלו הטבעי, כפי שנקבע לו מראש. ולכן, מי שסובר שעם ישראל הוא מעל
המזל - כי כך הוא עם ישראל, יש לו נשמה שיכולה להתעלות לאין סוף דרגות ויכול הוא ... הוא כאשר האדם (היהודי - שלו סגולות שלא ניתנו לשום אומה בעולם) לא עשה שום שינוי מארבעת אלה שניתנו ע"י חז"ל שאותה הזכרנו. אז הוא נשאר במסגרת
המזל המלווה אותו מלידתו. יוצא כי אין מחלוקת בין שני התנאים. אברהם אבינו זכה לשינוי השם לאחר שהתעלה מעל טבעו ועמד בכל הניסיונות הקשים. התוצאה הייתה שמהותו השתנה. כך שעל אף שלפי
מזלו נולד הוא ערירי, הוא התעלה מעל
המזל. זה מה שאומרים חז"ל (שם, מסכת שבת דף קנ"ו ע"ב) אמר לפניו: רבונו של עולם נסתכלתי באיצטגנינות שלי ואיני ראוי להוליד בן. אמר ליה (הקב"ה) צא מאיצטגנינות שלך שאין
מזל לישראל... הרי לנו עוד מבט ב"גדלות האדם", עד כמה יש בכוחו לשנות גורלות. הרחבנו בעניין האדם האם יש ביד האדם את הכוח לשנות את גורלו? כמו כן הרחבנו בעניין הדעות השונות בתלמוד (מסכת שבת דף קנ"ו, ע"ב), האם יש
מזל לישראל, אם לאו. במאמרנו זה, נרחיב מעט, נביא ציטוטים מדברי חז"ל, וננסה להגיע לעומקם של דברים. מקורות רבות בחז"ל בעניין השפעת
המזלות, על האדם, על החברה ובכלל. לא אחת השתמשו חז"ל בביטוי "איתרע
מזליה", דהיינו השתנה
מזלו לרעה (רש"י בברכות דף נ"ד ע"ב), או "חולה - שהורע
מזלו"; (מסכת שבת ל"ב ע"א). וכן מצאנו ברש"י (במסכת שבת ע"ה, ע"א, המפרש (ד"ה "לעיני העמים") : "שחכמה הניכרת היא שמראה להם סימן לדבריו בהילוך החמה
והמזלות, שמעידים כדבריו. שאומר שנה זו גשומה והיא כן, שנה זו שחונה והיא כן. שכל העיתים לפי מהלך החמה במזלותיה ומולדותיה ב