... ובנוגע לאדון המכובד הזה נפוצו דיווחים טובים: 'האדון המכובד הזה הינו ארהנט, ראוי להערכה, בודהה ער בשלמות בזכות עצמו, מושלם בידע
ובמוסר, הוא שהלך - מעבר, יודע העולמות, הטוב במאמנים את אלו הראויים לאימון, מורה ... בעוד שהברהמין נחות. " 1.28 "אמבטהה, האל סננקומארה שר את המזמור הזה: 'הלוחם הטוב ביותר בין אלה שמעריכים את השבט הוא זה שיש לו ידע
ומוסר הוא הטוב מבין הישויות ובני האדם. ' הדברים במזמור זה הושרו נכונה ולא בלתי ... ולא בלתי נכונה, הם בעלי תועלת, לא חסרי תועלת. אמבטהה, גם אני אומר זאת: 'הלוחם הטוב ביותר בין אלה שמעריכים את השבט הוא זה שיש לו ידע
ומוסר הוא הטוב מבין הישויות ובני האדם. ' על ידע
ומוסר (Vijjcaraakath) 2.1 "אך המכובד גוטמה, מהו אותו
מוסר, מהו אותו ידע? " "אמבטהה, לא ניתן לבסס מוניטין על לידה והשתייכות לשבט לשם השגת ידע
ומוסר נעלים. כך גם ביחס ליוהרה שבאמירה: 'אתה ראוי לי, אתה אינך ראוי לי'. מפני ... פעם שיש נתינה, לקיחה, או נתינה ולקיחה בנישואין, יש את הדיבור הזה ואת היוהרה... אך אלו המשועבדים לדברים מעין אלו רחוקים מהשגת הידע
והמוסר, אשר מושגים על ידי זניחת כל הדברים האלו! " 2.2 "אך המכובד גוטמה, מהו אותו
מוסר, מהו אותו ידע? " "אמבטהה, טטהאגטה מופיע בעולם, ארהנט, ראוי להערכה, בודהה ער בשלמות בזכות עצמו, מושלם בידע
ובמוסר, הוא שהלך - מעבר, יודע העולמות, הטוב במאמנים את אלו הראויים לאימון, מורה ... בסוף, בעלת משמעות ומנוסחת היטב. הוא מציג את החיים הרוחניים המושלמים והטהורים לחלוטין [17]. חניך יוצא קדימה אל חיי חסר - בית ומתרגל
מוסריות... (סוטה 2, פסקאות 41-63) כך הוא מפתח את
המוסר במלואו. הוא שומר על דלתות החושים... (סוטה 2, פסקאות 64-74). הוא משיג ... 2, פסקאות 83-96) ומגשים את חידלון התחלואים... (סוטה 2, פסקה 97) כך הוא מפתח את החוכמה במלואה. ומעבר לזה אין עוד התפתחות של ידע או
מוסר נעלים יותר או מושלמים יותר. ארבע הדרכים לכישלון (Catuapyamukha) 2.3 אך, אמבטהה, בדרך אל ההישג הזה שאין דומה לו, של ידע
ומוסר ישנן ארבע דרכים להיכשל [18]. מהן? במקרה הראשון, פרוש או ברהמין שלא הגיע ... 'כל פרוש או ברהמין שיגיע מאחד מארבעת הכיוונים, אכבד אותו כמיטב כוחותי ויכולתי'. אך בדרך זו הוא רק הופך למשרתו של זה שהשיג את הידע
והמוסר הנעלים. זוהי הדרך הרביעית להכשל. 2.4 מה דעתך, אבמטהה? האם אתה והמורה שלך חיים על פי הידע
והמוסר הנעלים האלו? " "בהחלט לא, המכובד גוטמה! מהם המורה שלי ואני בהשוואה ... ולהשגיח על האש... לבנות בית... ? " "בהחלט לא, המכובד גוטמה. " 2.5 "אם כך, אמבטהה, לא רק שאתה והמורה שלך אינכם מסוגלים להשיג את הידע
והמוסר הנעלים הללו, אלא גם ארבע הדרכים לכישלון הן מעבר להשגתכם. ועדיין, אתה ... הסיר הבודהה את ידו מן הקערה, פוקהרסאטי התיישב לצידו על שרפרף נמוך. 2.21 בעת שפוקהרסאטי ישב שם, נשא הבודהה דרשה מדורגת על נדיבות, על
מוסריות ועל גן - עדן, בהציגו את הסכנה, הביזוי והשחיתות שבתאוות החושים ואת התועלת ...