... לאחר
המוות - מבוא חיים לאחר
המוות הוא מונח כללי המתייחס להמשכיות או קיום, בדרך - כלל באופן רוחני, מעבר לעולם הקיים והמוכר, או לאחר
המוות. בדרך כלל מדובר על השארות הנפש, אך בתרבויות קדומות מדובר לעתים גם קיום גופני לאחר
המוות. העיסוק בנושא הוא בעיקר בתחום הדת, הרוחניות והמיסטיקה. חיים לאחר
המוות לא נצפו במחקרים מדעיים, אולם קיימות עדויות רבות של חוויות סף
מוות (שנחקרו על ידי על ידי ריימונד מודי, פים ואן לומל, פני סרטורי ואחרים) שיש הרואים בהן הוכחה לקיום התופעה, ואחרים מפרשים אותן כאשליות הנובעות מסיבות שונות. התפיסה בתרבויות קדומות האמונה בחיים שלאחר
המוות קדמונית ומשותפת לרוב התרבויות הקדומות. היא באה לענות על שאלות ששאל עצמו האדם בקשר להפסקת הקיום הגשמי, ומה קורה לגוף ולנפש אחרי
מותו של אדם. בין הרעיונות הבאים לענות על שאלות אלו: רעיון גלגול נשמות, תחיית המתים ורעיון העולם הבא. הראשונים ככל הנראה שדגלו באמונת חיים לאחר
המוות היו המצרים הקדמונים שנמצאו אצלם ממצאים ארכאולוגים הקדומים ביותר, המורים על כך ... היוותה יישום מעשי של האמונה הזו. המת המצרי החשוב נקבר עם חפציו אך גם עם ספינת שמש שהייתה אמורה להובילו לעבר החיים הנצחיים על פני השמש. חיים לאחר
המוות והדת תגמול נצחי מספר דתות ובהן היהדות, האסלאם, והנצרות, ואף הדת המצרית העתיקה, מחזיקות באמונה כי רוח האדם נצחית ואחרי
המוות כל אדם מתוגמל לפי מעשיו. לפי האמונה רוח האדם, או "הנפש", ממשיכה אחרי
המוות. על פי תורות איזוטריות רבות, בינייהן הקבלה, הנפש מתפרקת אך הרוח נשארת בתוקף ... בה לדבוק במעשים הראויים ולהתרחק מן המגונים וזאת על מנת להגיע, בהגיע זמנם, אל גן העדן ולא אל הגיהנום, תפיסה זו תורמת גם בהתמודדות מאמיניה עם
מות הקרובים להם בכך שהם מאמינים שהם נמצאים בעולם שכולו טוב. אצל אפלטון מובעת דעה זו, למשל, בדיאלוג גורגיאס כל אדם שסיים חייו בצדק ובחסידות עובר אחרי
מותו אל אי השלווים ושוכן באושר שלם... ומי (שסיים חייו) בעוול וברשע הולך לכלא השילום ... אמונה אחרת, המוחזקת על ידי דתות כגון בודהיזם, הינדואיזם, הדרוזים וכן ביהדות - בעיקר בקבלה, היא גלגול נשמות. בבודהיזם, למשל, מהווים החיים שלאחר
המוות חלק אינטגרלי של מצבי הקיום של האדם. האמונה הבודהיסטית מניחה כי לא הכל מוגבל ... רוחני כלשהו. חשוב לציין שלפי ההינדואיזם והבודהיזם גם החיים הנוכחים שלנו הם תוצאה של חיים קודמים. ביהדות עולם הבא תקופת התנ"ך רעיון החיים שלאחר
המוות מופיע בתנ"ך בעצם פגישתו של שאול המלך עם שמואל הנביא שכבר
מת בתיווכה של המעלה באוב. שאול שומע ולא רואה את שמואל ועל כן שואל את בעלת האוב ... לקבל תקשור שאינו חדש לו לפי תורתו: "למה הרגזתני להעלות אותי?", שאול הצטדק כי מצבו המדיני והביטחוני קשה מאוד. בתום השיחה מבטיח שמואל לשאול כי הוא
ימות למחרת והוא יהיה במחיצתו של שמואל במילים האלו: "ומחר אתה ובניך עמי". בהתאם לסיפור ... להבין שגם שאול הבין או הטיל ספק שלא המת דיבר, ובמיוחד שהסיפור קובע במפורש ששאול לא ראה את שמואל אלא שמע בלבד. עם זאת אין כל תאור של החיים שלאחר
המוות או הבטחה לחיי עולם הבא במקרא. מחבר ספר קהלת קובע: כי החיים יודעים, שימתו; והמתים ... העפר על הארץ כשהיה והרוח תשוב אל האלהים אשר נתנה - י"ב פסוק ז' יש המפרשים כי הרוח איננה בטלה, אלא שבה לנותנה ויש הרואים בפסוק זה ביטוי לתפיסה כי
המוות הוא העלמות מוחלטת, הרוח אינה נשמרת לאחר
המוות אלא נמוגה במקום ממנו הגיע כשם שהגוף מתפורר לעפר למתים אין עוד זכויות, הניתנות ... קט"ו פסוק י"ז דוגמה נוספת: אין מעשה וחשבון, ודעת וחכמה, בשאול, אשר אתה הלך שמה - קהלת ט' פסוק י' ודעה דומה מביע הנביא ישעיהו כי לא שאול תודך,
מות יהללך; לא ישברו יורדי - בור, אל - אמתך - ישעיהו ל"ח י"ח יוסף בן מתתיהו יוסף בן ... - מלחמת היהודים הפרושים, לפי אותו מקור, מאמינים בנוסף לכך בחזרת הנשמות אל תוך הגופות, וביחס לצדוקים, כהני המקדש, הוא מעיד ובעניין קיום הנפש אחר
המוות, עונש ושכר בעולם התחתון, אין להם עניין בכל אלה הדברים - שם תפיסת חז"ל חז"ל ... מחלוקת בין הראשונים לגבי אופן התנהלות הדברים בעולם הבא: לשיטת הרמב"ם וסיעתו: העולם הבא הוא עולם רוחני לחלוטין, ללא הגוף. חיים אלו - לפי שאין עימהם
מוות, שאין
המוות אלא ממאורעות הגוף ואין שם גוף, נקראו צרור החיים, שנאמר "והייתה נפש אדוני צרורה ...