... המציאות, סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד,
מהות המציאות, אחדות הניגודים, חלק 2 לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: אחדות המציאות, סוד הצמצום יש מאין, אחדות ההפכים, יש ואין כאחד,
מהות המציאות, אחדות הניגודים, חלק 2. הספר להיות אלוהים חלק ראשון עמוד 65 אליעד: מה ... לו צורה, כי אם הוא צורה, אז יש משהו שמקביל לו, ואז הוא לא הראשון. על הראשון, אי אפשר לדבר עליו, אי אפשר להגדיר אותו, ולכן הוא כלום. יבוא אדם ויגיד, אולי
המהות היא בתוך הדבר עצמו, אולי בכלל אין
מהות, למה אתה טוען שיש מכנה משותף לכל הדברים, אולי בסוף אין
מהות משותפת? אז נגיד לו נכון, יש מכנה משותף לכל הדברים שה"אין" הוא המקיף של הכל. אני אומר שיש הוויה אחת של כל הדברים שהיא הכלום. אתה אומר, לשום דבר בעולם אין
מהות, אז אגיד לו, נכון, מה שאמרת זה שיש להם מכנה משותף שהוא "אין
מהות". בעצם אמרת שהכלום הוא
המהות שלהם.
המהות היא השום דבר.
מהות פירושו ההוויה של הדבר. הדבר שבלעדיו שום דבר לא יהיה קיים. אנחנו אומרים שיש משהו שמקיף את הכל, ובלעדיו שום דבר לא יהיה קיים. יכולה להיות שאלה, שאולי יש
מהות, אבל היא לא מחברת בין הדברים, לכל דבר יש
מהות אבל היא נמצאת רק בתוכו ולא מקיפה את הכל? אולי אין קשר בין הדברים? אבל אם תסתכלו בזה בהיגיון תראו שזה משפט לא לוגי. נשאל אותו האם קיימים עוד דברים בעולם שאין בהם
מהות, אם הוא יגיד שלא, אז זה סימן
שהמהות נמצאת בכל. ואם יגיד שכן, אז זאת לא
המהות הראשונה, ויש מקיף גדול יותר שמקיף את הכל. אם למשל ניקח דבר שאדם יודע, כמו ... שהשמש זורחת, ונתבונן, מה היא בעצם ידיעה? נראה שהאדם יודע המון צורות שונות של שום דבר. כול מה שאתה יודע, זה שאתה מצליח לחשוב בראש שלך על שום דבר. אם אמרנו
שהמהות של הכל זה כלום, אז מה שאנו חווים זה כלום בצורת משהו. למעשה אנו חושבים על כלום ... האין הפוך מהיש, אז לא יתכן שזה גם יש וגם אין. כי בשכל שאתה אומר אין, אתה מתכוון שלא יכול להיות משהו, אבל מהשום דבר יצא משהו, ולכן יש פה פלא. מקודם הסברנו
שהמהות של הדבר נמצאת מחוץ לדבר. למשל כאשר אנחנו מדברים על שולחן, למשל יגידו שולחן ... מצמצם אותי, אני רוצה להבין מה זה שולחן, מה זה? לראות ממה מורכב השולחן, ואחר לראות ממה מורכב כל הדברים שמרכיבים את השולחן, וזה ממשיך להסתעף, עד שמגיעים
למהות השולחן. בסוף זה משהו בתוך מקום וזמן מסוים, ובסוף מגיעים לכלום. מהיבט מסוים ...