... חומרת העבירה וקביעת העונש, הם על פי דעת הקב"ה). מאידך גיסא, פעמים שגם הרשעים עושים אי אלו
מצוות... לכן כשרואים רשע שטוב לו, אזי מתברר שבכל אופן הוא עשה כמה
מצוות במשך ימי חייו, ומה שעכשיו טוב לו הוא מבחינת קבלת השכר על
מצוות אלו. מכאן גם נבין מהו טוב ורע בהקשר לשכר ועונש. כי הנה כבר ביארנו שתכלית בריאת האדם, היא כדי לאפשר לו ליהנות מהטוב האינסופי של הבורא, ולכן כל מגמת האדם צריכה להיות ההשתדלות בהגשמת הדבר. ומכיוון שגם ראינו כי אין צדיק ללא רבב, הרי שבנוסף על
קיום המצוות (המקנה את עולם הבא), צריך שהאדם יעבור גם תהליך של התנקות מהעבירות (כדי שהדבר לא יפריע להנאה בטוב האינסופי). התהליך של ניקוי העבירות יכול להתבצע בעולם ... הבא, או בשניהם גם יחד (תלוי בסוגי העבירות, ובגודל התשובה שהאדם עשה עליהן). וכגודל השכר הניתן על
קיום המצוות (כפי שביארנו לעיל על קיבוץ כל ההנאות שהיו בעולם מיום בריאתו וכו')... כך גודל העונש על העבירות. ומכאן נסיק כי הסיבה שהקבה נותן לצדיקים את הייסורים ... הרי שהוא כאין וכאפס לעומת הסבל בעולם הבא. אך הרשעים שאצלם כל החשיבות היא רק בעולם הזה, לכן על
המצוות הבודדות שהם בכל אופן קיימו, הם מקבלים את שכרם כאן, אך העונש מובטח להם לעולם הבא, אאכ יעשו תשובה! נמצא שהטוב הוא לקבל את ניקוי העבירות כאן בעולם הזה. והרע הוא לקבל את השכר על
המצוות בעולם הזה!!! סיירת צדיקים - במסע החיים כדי לעבור לרובד עמוק יותר, נתייחס לשני מקרים חריגים בהם אין הייסורים באים על האדם כענישה אלא כמטלה. הציור הראשון ...