... לדרכים מתוקנות וראויות. בנוסף לספרים שנכתבו בעניין, היו בין חכמי ישראל שכתבו אגרות שקראו בהן לחזק את הנושא הזה של תיקון המידות. תוכן עניינים: 1 בין מידות
למצוות 2 מידות בדברי חז"ל 3 ספרים עיקריים בנושא 4 אבני דרך בתיקון המידות 4.1 ספר הכוזרי 4.2 הרמב"ם 4.3 רבנו בחיי 4.4 הרמ"ק 4.5 הרב חיים ויטל 4.6 הבעש"ט 4.7 הרמח"ל 4.8 הגר"א 4.9 הרב קוק בין מידות
למצוות: רבים מחכמי ישראל בכל הדורות ניסו לראות איך יש לחבר את מעשי
המצוות עם תיקון המידות. ישנם כאלה שסברו כי תיקון המידות אינו מכלל תרי"ג
מצוות. רבי חיים ויטל הוא ממובילי דרך זו. לדבריהם, תיקון המידות הוא מצע טוב, חשוב והכרחי לעשיית
מצוות והוא היסוד עליו עומד האדם, בבחינת "דרך ארץ קדמה לתורה". אחרים סברו, כי תיקון המידות הוא חלק בלתי נפרד מעשיית
המצוות. מייסד דרך זו הוא רבנו בחיי. לדבריהם,
המצוות וידיעת הדת מתחלקות לשני חלקים - חובות האיברים וחובות הלבבות, כאשר חובות הלבבות הן חשובות ונפוצות אף יותר מחלק
מהמצוות של חובות האיברים. לעומתם יש שסוברים כי תיקון המידות, הוא שלב להשגת החכמה שהיא המטרה, כאשר
המצוות מהוות אמצעי חשוב והכרחי להביא את ... שבו הוא מפנה את תשומת הלב ל"תורת המצפון המוזנחת" כדבריו, מחלק את חובת הדת לשני חלקים: ידיעת חובת האיברים וידיעת חובת הלבבות. לטענתו, גם בעיסוק ברגשות יש
מצוות עשה ולא תעשה. במאה ה - 16 בתקופת ... רבים, ולכן חיוניותה של הנפש האנושית מתפשטת על כל שיעור קומתו של האדם, ולכן הכוח הביולוגי של האדם נבדל למשל מהכוח הביולוגי של החמור. עוד קבע עניין עקרוני,
שמצוות היהדות למעשה הם אמצעי למטרה של ... בחייו. בין 13 מידות של רחמים עליונים, היבטים שונים של סובלנות, הכלה, אי הקפדה ואף סולידריות של האדם כלפי אלו הפוגעים בו, כשם שהאל סובל את החוטאים ועוברי
מצוותיו, ולא רק שלא מענישם אלא אף נותן להם ... התורה, היסוד שעיקרו להישמר מבעיות מיניות, ואחרונה המלכות שבה האדם צריך להרגיש שאין לו דבר מעצמו, ולהכניע עצמו כלפי האל ולירא מפניו, מגדלותו ומכך שיעבור על
מצוותיו ויפגום בארמונו של האל. הרב חיים ... הרעות קשים מן העברות עצמן מאד מאד." הרב חיים ויטל, שערי קדושה א ב הרב חיים ויטל קבע כי הנפש שממנה המידות היא הבסיס, התשתית והמכון לנשמה, רוחניות האדם
וקיום המצוות, ולכן ישנה חשיבות רבה ביותר לתיקון המידות, יותר מאשר
קיום מצוות, מכיוון שעל יסוד עקום, אי אפשר לבנות בניין מפואר, ולכן מידות רעות קשות יותר מעבירות, וכל זמן שלאדם יש מידות רעות, יקשה עליו לקיים את
המצוות, וגם אם יקיים אותם, הוא יעשה זאת שלא לשם שמים, והדבר יהיה לו לטורח גדול, ויהיה בבחינת "לא זכה - נעשית לו [התורה] סם המוות", ואילו אדם שיש לו מידות טובות, עשיית
המצוות תהיה קלה בעיניו. הוא ניסה למפות את ... רע. כן אף מי נפשו רעה בטבע במידותיה, העיקר תלוי ברוח." הגר"א, אבן שלמה, א' ה' הגר"א בספרו "אבן שלמה", כותב כי כל עבודת ה' תלויה בתיקון המידות, שהם כמו לבוש
למצוות ולכללי התורה, וכל החטאים מושרשים ...