... של
החינוך - מבוא פילוסופיה של
החינוך היא תחום בפילוסופיה, העוסק
בחינוך, מטרותיו ודרכי הפעולה שלו. התחום האקדמי עוסק בחקר
החינוך כתופעה חברתית, אך הוא משתמש בכלים וצורות חשיבה מתחום הפילוסופיה. ההפרדה בין "חוקר
חינוך" לפילוסוף העוסק
בחינוך אינה תמיד קבועה וברורה, ויש הסוברים שכל איש
חינוך נאלץ לעסוק בפילוסופיה במסגרת עבודתו. באוניברסיטאות, הפילוסופיה של
החינוך לרוב אינה נלמדת בחוגים לפילוסופיה, אלא בחוגים ובמכללות
לחינוך. בשנות ה - 40 של המאה ה - 20 הוקמה לראשונה "אגודת הפילוסופים
החינוכיים של ארצות הברית". כיום ישנן עשרות אגודות ברחבי העולם העוסקות בפילוסופיה של
החינוך. תוכן עניינים: 1 הגדרת התחום 2 היסטוריה 2.1
חינוך בפילוסופיה היוונית 2.1.1 סוקרטס 2.1.2 אפלטון 2.1.3 אריסטו 2.2
חינוך בפילוסופיה של ימי הביניים 2.2.1 הסכולסטיקה והפרניאליזם 2.2.2 אבן סינא 2.3
חינוך בפילוסופיה של העת החדשה 2.3.1 מילטון 2.3.2 לוק 2.3.3 רוסו 2.4
חינוך בפילוסופיה בת זמננו 2.4.1 אקזיסטנציאליזם 2.4.2 פרגמטיזם 2.4.3 פנומנולוגיה 2.4.4 פוסט מודרניזם 2.4.5 פילוסופיה אנליטית 2.4.6 פאולו פריירה 3
חינוך בפילוסופיה היהודית 4 זרמים ואסכולות
חינוכיות 4.1
חינוך מהותני ופרניאליזם 4.2
חינוך פרוגרסיבי 4.3
חינוך ביקורתי 4.4
חינוך דמוקרטי 4.5
חינוך אנתרופוסופי 4.6
חינוך ביתי 4.7
חינוך חופשי 4.8
חינוך פמיניסטי 5 תחומים משיקים 5.1 תורת ההוראה 5.2 פסיכולוגיה
חינוכית 5.3 סוציולוגיה
חינוכית הגדרת התחום: פילוסופים מכל התקופות והאסכולות העלו במשך השנים שאלות ורעיונות הקשורים
לחינוך. יחד עם זאת, בעוד שתחומים כמו אתיקה, אסתטיקה ואפיסטמולוגיה הוגדרו ועמדו כתחום עצמאי כבר בעת העתיקה, הפילוסופיה של
החינוך התגבשה כתחום עצמאי רק בעת החדשה. רק במאה העשרים הוגדרה לראשונה הפילוסופיה של
החינוך כתחום עצמאי. בשנות העשרים הופיעה לראשונה הפילוסופיה של ה