... יש לציין שדין "גואל הדם" אינו נוהג היום ואף דתי / חרדי אינו חושב שכך צריך ונכון לנהוג, אך הבאנו דין זה שיש לו השפעה עקיפה לזילות חיי אדם על מאמיני התורה "האלהית".
קנאים פוגעים בו
"קנאים" הם האנשים החרדים
וקנאים לעשות ולקיים את רצון האלהים, להם התיר המשפט העברי לחרוץ דינו של עבריין ולהורגו בשעת העבירה. זאת נלמד ממעשה פנחס הכהן המוזכר בתורה, שהרג את זימרי שבעל את המדינית לעיני הציבור, וכגמול
לקנאתו לה' קיבל את תפקיד הכהונה לדורות: "והנה ... (במדבר כה, ו - ח). ובמשנה הרחיבו היתר זה לשני מקרים נוספים: "הגונב את הקסוה [כלי בית המקדש], והמקלל בקוסם [המגדף את אלהים בשם עבודת כוכבים], והבועל ארמית [גויה] -
קנאין פוגעין בו" (סנהדרין ו, ט). וכך כתב הטור, אבן העזר, סימן טז: "ואם בא עליה בפרהסיא [אם בעל גויה בציבור] לעיני עשרה מישראל היו
קנאים פוגעים בו, פירוש הממהר וזריז להורגו הרי זה משובח". היתר הילכתי זה נוהג עקרונית אף בזמן הזה כפי שפסק הרמ"א בשולחן ערוך, חושן משפט, סימן תכה, סעיף ד: "הבא על העובדת כוכבים בפרהסיא לעיני עשרה ישראלים,
קנאין פוגעים בו ומותרין להרגו". מערכת המשפט העברית מוסרת את הענישה לידי היחיד
הקנאי לה', היתר הלכתי מהמסוכנים ביותר העלול ...