... שיקוף או משוב של שלב ביניים בתהליך מתמשך. נניח לרגע את התעודות, למעשה כל החיים שלנו הם תהליך ארוך שבהם משתקפים ניסוי וטעייה, הצלחות
וכישלונות, כך שניתן לראות שהתעודות הן תחנה בתוך תהליך. כולנו עוצרים מדי פעם מסתכלים על הישגינו ומעריכים את עצמנו - לעיתים כמרוצים מן הנעשה ולעיתים כמאוכזבים ממנו. "כי אין ... האמיתית היא כיצד אני בוחר לפרש את התעודה? לעיתים יש לאדם נטייה להכליל את ההישגים בה על סך היותו כאדם - "כשהציונים כושלים זה סימן שאני
כישלון.. שהציונים מוצלחים זה סימן שאני מוצלח". אני= מה שאני בלימודים. כשהלימודים הופכים למדד המרכזי להערכה עצמית ולהערכת שאר העולם. זוהי השקפת עולם אנכית ששואבת את תחושת ... חתימה על גבי התעודה של ילדו. יוצא שהלימודים מרחיקים את המתבגר ואת ההורה האחד מהשני. כדי להימנע מהמצב, רצוי שההורה ימנע מעמדת השפיטה -
הכישלון של הילד בבית הספר איננו
כישלון שלך ההורה! הפגנת עמדת כעס, זלזול וביקרות לא רק שלא יועילו לשיפור המצב אלא יעשו את ההיפך. כהורים כדאי לבחור במרחק המתאים ולפתח מעורבות (בניגוד להתערבות) בלימודי ... העצמאות והאחריות האישית שלו ללמידה בבית הספר. התעודה אומנם מעידה על הישגים בשלב הנוכחי - היא דנה את העבר, אך איננה מעידה על הצלחה או
כישלון עתידי. מה שיגרום להצלחה בעתיד הוא יכולתו של האדם כתלמיד, לגייס מתוך עצמו: אומץ - לפעול למרות הפחדים ולהסתכן
בכישלון אפשרי. אמונה - שאני מספיק טוב למלא את המשימות שקיבלתי על עצמי ואופטימיות - היכולת לחפש את הטוב במקום בו אני נמצא ופועל לשם השגת המטרות שאותם אני מציב לעצמי. איחולי ...