... אני כלום בכלל. רבי נחמן מסביר שבתחיית המתים השיפלות תחייה, ז"א שהמקום של האין הבדל יחייה, שזה האור אין סוף שמאיר בכל העולמות. שזה ניקרא שמי
שלא מבין את זה אינו יודע מפני מה הוא שמח. מז"א לא יודע מפני מה הוא שמח? כי מי שמבין את זה יודע שבכל פעם שאני שמח אני שמח להתקרב למקום של האין הבדל. מי שמבין את זה יודע שהשמחה נובעת ... היש הבדל. לגלות את השקט שברעש. לנקום ולנטור זה השג, הצדיק אומר, טוב לי מזה שאני נוקם ונוטר ואני רוצה להמשיך לנקום ולנטור ורבי נחמן אומר שמי
שלא מבין את זה אינו יודע מפני מה חולקים עליו - הוא
לא מבין למה המציאות נגד רצונו. למה? כי הוא
לא מבין מה טוב בסבל, אבל אם אני מבין מה טוב ברע אז אני אפילו בוחר להיות נוקם ונוטר. כולם יכולים לנקום ולנטור, השאלה האם רוצים להפטר מזה או מרגישים שלמות למרות שאני ממלא עצמי בכעס, ... לא היו משמיעים לי כי מבחינתי אין לזה משמעות. למה? כי אני לא יודע. אותו דבר שהמוח שלי מדבר ואומר לי, תקשיב אתה צריך כך וכך... אני אומר, אני
לא מבין בזה, אולי זה נכון אולי זה לא נכון, אולי יש מטרה, אולי אין מטרה? אני לא יודע כלום בכלל, לא יודע שום דבר. אז אני מרחף, מחוץ לעניין. סוג של... בתנאי שאני לא יודע כלום, אם אני ... לשקר שמתפוגג מאליו. ובכל זאת, שאלה שהיא כולה תשובה, ישנו משהו במציאות שהוא חסר רסיס מה, יתברך? כן, כל דבר, חי מצד עצמו, ואין שום אלוהים כלל. אני
לא מבין את עצמי עד הסוף. איך אתה יודע שאתה
לא מבין את עצמך? מה אתה מבין את עצמך שאתה
לא מבין את עצמך? כדי להבין שאתה
לא מבין את עצמך אתה צריך להבין את עצמך ולהבין שאתה
לא מבין. אז אם אתה מבין את עצמך, אז למה אתה אומר שאתה
לא מבין את עצמך? גם בתוכי יש המון אני ויש את האני הנמוך שהוא מבין חלקית את האני הגדול. האם אני יודע מה הוא המחויב הראשון? המציאות כל כך רוצה את מה שקורה כך שמה שקורה קורה. שכל, ... שהכל אחד זה נקרא לראות את אלוהים המלך שהסתתר בתוך המדינה האם פעם אחת הייתי באמת האובייקטיבית כפי מה שהיא ולא האמת הסובייקטיבית שלי? כל זמן שאני
לא מבין ששני הדברים (דבר והיפוכו) נכונים בו זמנית זה עצמו שקר - המחשבה שהאמת היא דבר מסוים ולא דבר אחר, זה עצמו שקר. ליקוטי מוהרן ח"א כ"א ד ויהי ידיו אמונה עד בא השמש - משה פרוש: ...