למה כדי להיות מאושר צריך שיהיה לך את *כל* ההון שבעולם?... רגילים לומר... והדבר השלישי הוא ש] העולם אומרים כי הצדיק... אין צריך למעות [כסף] הרבה כי למה לו מעות [מאחר שהוא חי בצניעות, למה הוא צריך כסף? אבל אומר רבי נחמן] ואני אמרתי שיש התבוננות כזה [שיש השגה רוחנית ואושר כזה, ... ביאור, כיצד זה יתכן כי כדי להשיג את אותו אושר פנימי, צריך האדם כל כך הרבה כסף חיצוני, עד כדי כך שצריך לזה את כל ההון שבעולם? אך פשר העניין יתבאר ע"פ הדבר הבא. והוא כי מי שיתבונן יראה כי ככל שיש לאדם יותר כסף, כך הכסף שלו רחוק יותר ממנו. מי שיש לו רק כמה שקלים, הוא יכול לשמור אותם ממש קרוב ... לו יותר, שומר אותם בביתו, ומי שיש לו יותר שומר בבנק, ומי שיש לו יותר, שומר את הכסף בכמה בנקים בעולם, ומי שיש לו יותר כבר יש לו גם כסף וגם נכסים בכל העולם. נמצא שככל שיש לאדם יותר כסף, כך הכסף רחוק ממנו יותר. ונשאלת השאלה, לו יצויר שהיית מקבל צ'ק מאלוהים שהסכום שכתוב ... מכך שאני לא מצטער איתם]. אחר כך אמר: לא מבעיא [לא צריך לומר ש] מעות הינו הפסד ממון בודאי אני מקבל בשמחה כי "עור בעד עור וכל אשר לאיש יתן בעד נפשו", אבל אפלו כשנפקד ... טובים שאין בהם שום חסרון. ויש לי הסכמה על זה שאני חי חיים טובים, מן המדינה של עשירות [המדינה של האנשים העשירים]. וחיים טובים שלו הוא, שהיה אוכל לחם ושותה מים [ראה שם את המשך הסיפור על המדינה של העשירים] " לקריאה נוספת: התבוננות כזה שצריך לזה כל הון דעלמא רבי נחמן היה כ"כ בתחושה של "יש", עד כדי כך ששום סכום שבעולם לא עשה אצלו שום שינוי. "אמר: אני יכול לקבל ממון הרבה בלי שעור, ולא יהיה אצלי שום שנוי. כי דרך האדם כשיגיע לידו ממון, בפרט ממון הרבה, נשתנה פניו ונעשין אצלו שנויים. אבל אצלי אפלו אם אקבל סך עצום בפעם אחד, אין אצלי שום שנוי כלל. " "אמר: כל מי שיש לו כבוד ועשירות יותר, הכבוד רחוק ממנו ביותר. כי כשאחד יש לו מעט מעות, הוא יכול להחזיק המעות אצלו סמוך לבשרו. אבל כשיש לו הרבה מעות, המעות שלו מנח בתבה. נמצא, שהכבוד שהוא העשירות רחוק ממנו ביותר. וכן כשיש לו עוד יותר עשירות אזי מעותיו וסחורותיו מנחים בחנות וכיוצא ורחוק ממנו עוד יותר. וכשיש לו עוד יותר ויותר עשירות אזי הונו ועשירות שלו מנח במקומות ועירים אחרים רחוק עוד יותר ויותר ממנו. וכן כל מה שיש לו כבוד ועשירות יותר, אזי הכבוד רחוק ממנו ביותר והקיסרים והמלכים שכבודם מרבה מאד, כבודם רחוק ...