... זה מסייע לאדם לתפוס את עולמו כמרחב מאורגן ובעל היגיון מסויים. יש ואנו מבינים שתופעות מסוימות שייכות לסוגים אחדים יחד, אך כאשר יש קיבעון מחשבתי וחוסר גמישות מחשבתית,
כושר החשיבה לוקה בצמצום, וקיים קושי להקיף קשת רחבה ... עשוי להשתמש במושג לגבי דגמים נוספים של אותה תופעה וזוהי ההכללה. לדוגמא: ילד בדק כפית, צלחת, כוס והגיע למושג של כלי מטבח ובהמשך הוא ירחיב את המושג ויעשיר את מחשבתו.
כושר ההמשגה מתפתח בשלבים, עצמאות שכלית הגיונית ... היה כל פתרון לבעיה מותנה בתהליך בזבזני של ניסוי וטעייה ורוב מרצנו היה יוצא בהפסד, היינו צריכים להתחיל כל פתרון לבעיה כביכול מאפס, ואז הפתרון היה רחוק וקשה. ליקוי
בכושר הלמידה מחבל ביצירת מושגים מופשטים וביישומם ... אדם הכבול לגילוי חיצוני תפיסתי של דברים במקום ניתוחם על פי משמעות ותוכן מכונה ע"י גולדשטיין כאדם בעל "עמדה מוחשית" לעומת "עמדה מופשטת" שהיא עמדה של חשיבה התקינה.
כושר העיבוד של חוויות העבר והשימוש בו לגבי ההווה ...