... אותו אפילו בבחינת מטי ולא מטי, אלא על ידי עשית המצוות בשמחה. סגנון הכתיבה של רבי נחמן יכול להיות די מבלבל, הוא מתחיל
בטענה לגבי היעדר האפשרות להבין ולהשיג עניין מסוים ומיד לאחר מכן, מציין או מוכיח שאעפ"כ, זה דווקא כן אפשרי. שימו לב לקיצוניות
הטענות: אע"פ שאין אפשרות.. אעפ"כ רדיפה דמחשבה.. השכל משיג אותו.. כי באמת אי אפשר להשיג אותו.. ואי אפשר להשיג אותו אפילו אם.. אלא על ידי.. שימו לב לקיצוניות
הטענות: אע"פ שאין אפשרות.. אעפ"כ רדיפה דמחשבה.. השכל משיג אותו.. כי באמת ... מהאפשרי אל הבלתי אפשרי, מהשלילי אל החיובי - מה"יש" ל"אין". היש והאין הם שני קצוות מחשבה מנוגדים זה לזה. אם ניקח כל
טענה שלילית או חיובית וננסה להפוך את
הטענה ולהוכיח של ההפך הקיצון של
הטענה, כך "נמתח" לקצה את יכולת החשיבה שלנו ועם הזמן נוכל להרגיש שבאופן יחסי קל לנו יותר להפוך
טענות. דוגמה נוספת: אין משמעות - זה בכלל שיא המשמעות! כי אם אין משמעות לשום דבר, אז הכל משמעותי עבורנו באותה המידה בדיוק. ומי שיעמיק מעט
בטענה הזו, יוכל לראות
שהטענה הזו הגיונית ולא מדובר באמירה סתמית. כל אחד יכול לתרגל את זה בעצמו, אפילו תוך כדי פעולות אחרות. אפשר לקחת משפט או
טענה מסוימת ולמתוח את ההיגיון לקצה המנוגד של אותה
הטענה או מחשבה. ...