חיים לאחר המוות - מבוא
חיים לאחר המוות הוא מונח כללי המתייחס להמשכיות או קיום, בדרך - כלל באופן רוחני, מעבר לעולם הקיים והמוכר, או לאחר ... לאחר המוות. העיסוק בנושא הוא בעיקר בתחום הדת, הרוחניות והמיסטיקה.
חיים לאחר המוות לא נצפו במחקרים מדעיים, אולם קיימות עדויות רבות של חוויות סף מוות (שנחקרו על ידי על ידי ריימונד ... אותן כאשליות הנובעות מסיבות שונות. התפיסה בתרבויות קדומות האמונה
בחיים שלאחר המוות קדמונית ומשותפת לרוב התרבויות הקדומות. היא באה לענות על שאלות ששאל עצמו האדם בקשר להפסקת הקיום ... תחיית המתים ורעיון העולם הבא. הראשונים ככל הנראה שדגלו באמונת
חיים לאחר המוות היו המצרים הקדמונים שנמצאו אצלם ממצאים ארכאולוגים הקדומים ביותר, המורים על כך שהאמינו בתפיסה זו. ... החשוב נקבר עם חפציו אך גם עם ספינת שמש שהייתה אמורה להובילו לעבר
החיים הנצחיים על פני השמש.
חיים לאחר המוות והדת תגמול נצחי מספר דתות ובהן היהדות, האסלאם, והנצרות, ואף הדת המצרית העתיקה, מחזיקות באמונה כי ... ביהדות - בעיקר בקבלה, היא גלגול נשמות. בבודהיזם, למשל, מהווים
החיים שלאחר המוות חלק אינטגרלי של מצבי הקיום של האדם. האמונה הבודהיסטית מניחה כי לא הכל מוגבל לחיינו
הנוכחיים: האדם (או נפש האדם) ידע מצבי קיום אחרים לפני שנולד, ויכיר עוד אחרים אחרי סיום חייו
הנוכחיים. אמונה זאת מניחה קיומו של רצף, זרם של תודעה, הנמשך לנצח. לפי האמונה הנשמה יכולה לעבור לבן אדם אחר, לחיה, או אפילו ליצור רוחני כלשהו. חשוב לציין שלפי ההינדואיזם והבודהיזם גם
החיים הנוכחים שלנו הם תוצאה של
חיים קודמים. ביהדות עולם הבא תקופת התנ"ך רעיון
החיים שלאחר המוות מופיע בתנ"ך בעצם פגישתו של שאול המלך עם שמואל הנביא שכבר מת בתיווכה של המעלה באוב. שאול שומע ולא ... במפורש ששאול לא ראה את שמואל אלא שמע בלבד. עם זאת אין כל תאור של
החיים שלאחר המוות או הבטחה לחיי עולם הבא במקרא. מחבר ספר קהלת קובע: כי
החיים יודעים, שימתו; והמתים אינם יודעים מאומה, ואין - עוד להם שכר כי נשכח, זכרם. גם אהבתם גם - שנאתם גם - קנאתם, ... הגיע כשם שהגוף מתפורר לעפר למתים אין עוד זכויות, הניתנות לאנשים
החיים בעולם הזה עבור מעשיהם. ההתקדמות הרוחנית של האדם איננה קיימת בעולם הבא אלא דווקא בעולם הזה, בבחינת "מי שטרח ... אין להם עניין בכל אלה הדברים - שם תפיסת חז"ל חז"ל התייחסו
לחיים בזמן הווה כאל תחנה זמנית בלבד, בדרך לעולם הבא; תחנה זמנית שיש למצותה באופן הראוי, על ידי קיום המצוות והליכה ... לשיטת הרמב"ם וסיעתו: העולם הבא הוא עולם רוחני לחלוטין, ללא הגוף.
חיים אלו - לפי שאין עימהם מוות, שאין המוות אלא ממאורעות הגוף ואין שם גוף, נקראו צרור
החיים, שנאמר "והייתה נפש אדוני צרורה בצרור
החיים". וזה הוא השכר שאין שכר למעלה ממנו, והטובה שאין אחריה טובה; והיא שהתאוו כל הנביאים. - משנה תורה, הלכות תשובה ...