... היה יכול ללמוד, והוא לא למד, וממילא הכישלון שלו בבחינה היה תלוי בו . וממילא האדם מאשים את עצמו בכישלון. כי הוא עצמו נכשל. אך במקרה השני, האדם לא מרגיש כישלון, כי
חוסר ההצלחה בבחינה לא היתה בידיים שלו , והוא מהצד שלו לא השפיע בשום צורה על
חוסר ההצלחה בבחינה. ולכן האדם לא חושב שהוא נכשל בבחינה, מאחר שבאמת
חוסר ההצלחה בבחינה לא נבע ממנו. נמצא אם כן, כי כאשר האדם תולה את
חוסר ההצלחה שהיתה לו בעבר בו בעצמו, אז הוא ממילא מאשים את עצמו. כי הוא חושב שבעבר ...