... שבהם אינני מלמדת דבר חדש. זאת כדי שהילדים יפנימו את החומר הנלמד. בארבעת שיעורי החזרה אני לא "מייבשת" את הילדים בדפי עבודה בלבד או פתרון תרגילים
במחברת תקופה. מידי פעם אנו פותרים תרגילים, אך שיעור שלם כפול כזה הוא לא נעים לילדים וגם אינו אפקטיבי בעיני. ארבעת השיעורים הללו צרכים להביא יותר מכל ... ושיעור שהוא יותר נושם ומאוורר מעניק להם את היכולת להמשיך אחר כך, בשיעורים הבאים, להתאמץ ולהמשיך ללמוד את החומר. בכל השיעורים אני ממליצה להשתמש בשתי
מחברות -
מחברת תרגול ובה הילדים מתרגלים באופן חופשי כתיבה וחשבון. בנוסף יש
מחברת תקופה שהיא גדולה יותר, יפה ועשויה מחומרים טובים יותר מבחינת עובי הדף והיכולת של הצבעים להקלט בנייר באסטטיות ובקלות.
במחברת זו כותבים הילדים את הספר שלהם, משום שבחינוך ולדורף אין ספרים. המחנך והילדים כותבים את הספר בעצמם במהלך השיעורים וכורכים אותו בסוף השנה. שיעור סיפור ... עם מספרים. מספר היה שם המשפחה שלהם כמובן. השם הפרטי שלהם הסביר עח איזה סוג של עבודה הם היו אחראים ועשו עם המספרים. הנה ארבעת האחים למשפחת "מספר"
מחבר מספר מכפיל מספר מחלק מספר מחסיר מספר כמו בכל משפחה, כל אח היה מאד שונה משאר אחיו והיתה לו דרך משלו לעשות דברים בעולם. שלושת האחרים הראשונים היו מוצלחים מאד בעבודתם.
מחבר ומכפיל אהבו לאסוף דברים. היו להם אוספים רבים - בולים, זכוכית שבורה מנצנצת, מקבוקים מיוחדים, גולות - הכיסים שלהם היו תמיד מלאים באוצרות.
מחבר אהב לערום ערימות גדולות של מה שאסף עד שלא היה כמעט מקום בתוך החדר שלו עבור עצמו. מכפיל היה אפילו גרוע יותר! הוא ניסה להשיג לאוספים שלו פי שתיים, שלוש או חמש מכל אחד אחר במשפחה. כשהיית רואה את
מחבר ומכפיל ראית שהם תמיד סחבו מספר דברים ממקום למקום. השכנים אמרו: "איזו משפחה חרוצה! יש להם כל כך הרבה מקום להניח חפצים ולסחוב אותם ממקום למקום כל היום, הם אף פעם לא נחים". אפילו מחלק מספרים, האח השלישי, סחב הרבה חפצים. אבל הוא היה שונה
ממחבר ומכפיל. הוא אהב לחלוק באוצרות שלו עם אחרים. הוא היה מחלק אותם לערימות קטנות יותר ולוקח אותם איתו לחברים ומעניק להם בנדיבות מאוצרותיו. אם לאחר שחילק ... אומרים בחיוך "מחסיר עבר כאן כניראה" והיו שוב מחייכים בסבלנות, משום שאהבוהו מאד. אם מחסיר לא היה הרי עולמם של המספרים היה מתפקע מרוב חפצים של מכפיל
ומחבר. ניתן לאמר שמחסיר היה מאבד את אוצרותיו, אך הוא גם היה מלווה הרבה מאחרים - הוא היה ניגש למספרים אחרים ומלווה מהם מה שהוא זקוק לו. (להדגים זאת מאוחר יותר בתקופה בתרגיל חיסור ארוך). בסיום הסיפור אני מציירת ארבעה אחים על הלוח. לכל אח חולצה בצבע שונה ועליה הסימן המתמטי שלו. הילדים מעתיקים את הציור
למחברתם, זהו עמוד השער של התקופה. שיעור x כאשר אנו
מחברים או מכפילים מספר אנו צרכים לדעת להעביר ממספר אחד לשנים, כאשר אנו מתחילים במספר הראשון. אנו מעבירים מהאחדות לעשרות, מהעשרות למאות, מהמאות לאלפים. דוגמא לאח
מחבר - לכתוב תרגיל חיבור על הלוח, להראות כיצד
מחברים למשל 2456 ועוד 3467. הילדים מעתיקים את הדוגמא בגדול
למחברת, עם כל הדרך של העבודה. חלוקת דפי עבודה עם תרגילים בחיבור. חמש תרגילים ראשונים הילדים מנסים לעשות כל אחד לבד, בעזרתי כשאני עוברת ביניהם. כאשר ... לילדים. דוגמא כללית לפישוט כזה: מחלקים, מורידים, מכפילים ומחסירים. כך בארבעה פעילות מוכרות הילדים יזכרו מה צריך לעשות, יש לכתוב זאת בדוגמא לחילוק
במחברת. בהמשך התקופה יש ללמד בכתה ולהביא בכל אחד מארבעת פעולות החשבון שאלות מילוליות. אני עושה זאת דרך חידות. שאלה מילות נקראת אצלי חידה, ילדים
מתחברים יותר לחידות, זה נתפס אצליהם ככיף. לדוגמא: ילד אחד עצד והתווכח עם נער הגדול ממנו. אמר הגדול - למה אתה מתווכח איתי, אני הלא גדול ממך כפליים. רמאי ... המשפחות המצוייר על הלוח, הם מגלים בקלות. ואני מסבירה את החוקיות כדי שמי שעדיין לא גילה אותה יוכל לראותה. לאחר ההסבר הילדים יעתיקו את לוח המשפחות
למחברת. הטבלה כאן אינה מייצגת את האסטיות הנדרשת בשרטוט וציור שלה על לוח הכתה. להבנה מעמיקה יותר על ציורי לוח בחינוך ולדורף ראו במאמר אחר. לצערי הטבלה לא ... פותרים שניים. לבסוף רצו לבוא לעולם חיבור וחיסור. שהם עדינים יותר מכפל וחילוק, הם בני הזקונים. אז חיבור וחיסור - פותרים אחרונים ואז כותבים ומציירים
במחברת תקופה דף על סדר פעולות החשבון: סדר פעולה תרגילי חשבון המכילים בתוכם כמה פעולות חשבון נפתור בעזרת סדר פעולות קבוע: סוגריים - תמיד לפני כולם. כפל ... היא 0 או 5 מספר מתחלק ב - 6 כאשר ספרת האחדות שלו היא זוגית וסכום ספרותיו מתחלק ב - 3 מספר מתחלק ב - 9 כאשר סכום ספרותיו שווה ל - 9 הילדים מעתיקים
למחברת את החוקים של סימני ההתחלקות. תרגול - אני נותנת מספרים והילדים צרכים לנסות עליהם את הכללים: 303, 541, 675, 606. להכין מראש דף עבודה: הקף באדום את ... משפחות הכפל. אבל שתיים ושלוש כבר לא מתפרקים יותר!" אני כותבת על הלוח את הפירוק לגורמים של המספר 12 ליד הפירוק לגורמים של מנת הפלאפל. הילדים מעתיקים
למחברת את מה שכתוב ומצוייר על הלוח. (חלק מהציורים ניתן לבקש ואעביר לכם כתמונות). שיעור חידת היום (טוב להביא כל בוקר חידה, בעיקר בתקופה זו). תולעת זוחלת על ... להגיע ללוח ולפרק מספרים שונים לגורמים מול כל הכתה. לדוגמא: 16, 12, 24 וכו'. תתכן יותר מדרך אחת לפרק לגורמים מספר ויש להראות זאת על הלוח. משימה
במחברת - הילדים יכתבו פירוק לגורמים של כמה מספרים שאומר להם. שיעורי בית - דף עבודה עם תרגילי חיסור, חילוק וכפל במספרים דו ותלת ספרתיים. שיעור חידה - קבוצה ... חילוק, חיבור וחיסור במספרים דו ותלת ספרתיים. הילדים מתבלבלים בעיקר בחילוק ויש לחזור על כך. אני כותבת תרגיל על הלוח, נותנת לילדים זמן לפתור אותו
במחברת התרגול ואז מזמינה ילד לפתור אותו על הלוח ולהסביר לכל שאר הילדים כיצד פתר. שיעורי בית - תרגילי כפל וחילוק ארוך במספרים דו ותלת ספרתיים. שיעור חידת גפרורים - המשוואה שבציור איננה נכונה. יש לתקנה ע"י הזזת גפרור אחד (אסור לשנות את סימן השיוויון) vi-iv=ix פתרון: vi+iv=x שיחה והזכרות - פותחים את
המחברת בלוח המשפחות (הכפל) שציירנו לפני מספר שיעורים. חידה - אילו מספרים לא נמצאים בלוח הכפל? מדוע? (2 מופיע, אבל גם הוא ראשוני, 1 אינו ראשוני - להסביר ... כל המספרים ומגלים שאלו מספרים המתחלקים רק ב - 1 או בעצמם. אז איך נקרא להם? אני מבקשת שהילדים ימציאו שמות למספרים המיוחדים הללו. והם כותבים את השמות
במחברת תרגול ומקריאים אותם אחכ בכתה. אנו בוחרים יחד את השם המתאים ביותר לדעתנו ואני מסבירה שבעולם החשבון קוראים למספרים הללו מספר ראשוני. ויש בזה היגיון, משום שהם מתחלקים רק באחד (הראשון) ובעצמם. משימה בכתה - כתבו את המספרים הראשוניים עד 100
במחברת תרגול. אנו בודקים זאת לאחר מכן. משימה - כתבו בגדול
במחברת התקופה כך: מספר ראשוני: מספר המתחלק רק ב - 1 ובעצמו. כאן רישמו
במחברת מתחת לכותרת הזו את כל המספרים הראשוניים עד 100. שיעורי בית - כתבו שיר על המספרים שאין להם משפחה, האם זה עצוב להם שאין להם משפחה? מה הם חושבים ...