... חידוש לא בכתיבה או בסיפור אלא בדרך בה הוצג הספר. בראש כל פרק הודפס תצלום ממשי מאוסף תצלומי
המשפחה של מטלון, התצלום, פענוחו וביאורו, וכל מה שסובב אותו הפך להיות פרק בעלילת הספר. סוג של ביוגרפיה מאוששת במסמך. ראייה למציאות שהייתה. בתצלום הראשון נראים כמה אנשים, כולם ... הדודן ארואן. משלחת קבלת פנים. היא הגיעה. היא נשלחה לאפריקה כדי שדודה יסדר לה את הראש. הוא אב
המשפחה הפטריארכאלית. אם לא תאכל מהחזיר לפחות תאכל מהמרק. אומרות לה הנשים בבית. דוד סיקוראל הביא את אבא שלה הביתה. חברי נפש. סיקוראל רצה לעשות כסף באפריקה, לברוח מהמחלה הציונית. ... מקהיר של המלך פארוק שהתאהב בצעירה יהודייה, ליילה, ענייה וחסרת כל. דרך ישראל ונדודים באפריקה.
המשפחה, הדמויות הללו. אני מניח שמכל משפחה אפשר היה להפיק סיפור. צריך רק את האוזן, העין ויכולת הכתיבה. כל מה שיש לה למטלון. בתוך כל משפחה מתהלכים סיפורים צבעוניים, ילדים שומעים ... מי נמצא בה. מה לובשים ואיך נראים. את הרכילות הפנים משפחתית, זו שלא מספרים לאסתר מספר לה הבוי.
המשפחה וכל הסובב אותה לא מבינה איך אסתר יכולה לדבר עם הבוי השחור. הוא צריך לעבוד, תגיד הדודה, בגלל שהוא שחור תענה אסתר. הוא זה שמספר לה שלארואן הייתה אישה שברחה לצרפת. הדוד התחתן ... של תשבצים, היא חושבת לעצמה. אחר כך מגיעים פרקים שהתמונות חסרות. מטלון מתארת אותן ודרכם את אנשי
המשפחה. את כל הכבשים. האפורות והשחורות. כל דיר והכבשים שלו. הלבנים באפריקה נעשים לבנים יותר. מודעים ללבניותם, השחורים מתפצלים. החלק הגלוי לעין זה הנמצא בסיג ושיח עם הלבנים, והחלק ... הזרמים, עד שגם הם מתייבשים. שנים של דיאלקטיקה חברתית שכססה את הלבה. היסטוריה. ובסוף צעירת
המשפחה, באה מאמריקה לחפש שורשים. שורשים זה דבר חם באמריקה. סיפורים. איך הם היו. איך חיו. זרה, גם אם היא נצר למשפחה, איך תבין באמריקה את מצרים. הזקנה לא מבינה. אנשים חיים, אוהבים, לא אוהבים, עוזבים, מתים, מה מיוחד בזה. נכון שליבת הספר הוא ביקורה של אסתר באפריקה וחיי
המשפחה שם, אך גם אם לא הזכרתי בבהירות, הרי ישנה גם
המשפחה בארץ. ישנם זיכרונות ממצרים. וכולם מעניינים, לעתים משעשעים. חינוכן של בנות הטובים של משפחות המיעוטים. התרבות הפנימית של המשפחות. כל מה שלמטלון נראה חשוב להעלות מן האוב. כל ...