... יחסי
ה'אני' - פסגת חיי הנישואין הדרך לאהבה בחיי הנישואין. פשוטו כמשמעו. מאת הרב דוד גוטליב ... עומדת מערכת יחסים 'עסקית' לחלוטין: כל שותף נכנס ליחסים אך ורק לשם הרווח האישי שהוא יכול להשיג באמצעותם. אין שום מיזוג אישי עם השותף. נוכל לכנות מערכת יחסים כזאת
"'אני' ו'אני'": כל שותף כלפי עצמו הוא בעל אינטרס עצמי מוחלט,
'אני', אבל הוא מבין ששיתוף פעולה עם עוד
'אני' אחר יכול לתגמל אותו טוב יותר ממה שיוכל להשיג לבדו. ברמה גבוהה יותר נמצאת מערכת יחסים מסוג 'אנחנו', שבה הפרטים מזדהים עם הצרכים והמטרות של הקבוצה, וחווים אירועים על פי משמעותם וחשיבותם לקבוצה. בחשיבתם של חברי הקבוצה הזאת, ה'אנחנו' מחליף את
ה'אני' - לכל הפחות במהלך הפעילות הקבוצתית. כל מי ששיחק בקבוצת ספורט טובה, השתתף ... מערכת יחסים שמשנה את מהותו של הפרט עד לכך שהוא באמת כבר לא פרט בפני עצמו - היא הצורה הגבוהה ביותר של יחסי אנוש. למרות שיש כאן שיפור ניכר לעומת מערכת היחסים של
"'אני' ו'אני'", מערכת היחסים של 'אנחנו' אינה מגלמת מיזוג מוחלט. הקבוצה היא ... החדשה שנוצרת במערכת יחסים כזאת איננה קבוצה, אלא שלמות אורגנית אחת, שבה הפרטים לשעבר הופכים לחלקים (להבדיל מחברים בקבוצה). בכל זאת, נוכל לקרוא למערכת היחסים הזאת
'אני' משתי סיבות: כינוי השם היחיד ממחיש שלישות החדשה אין ריבוי כמו לקבוצה, אלא שלמות יחידה; השימוש
ב'אני' מבטא שהישות החדשה היא גוף אחד ממוזג לחלוטין, שבא במקום אישיותם של אלה שמרכיבים את מערכת היחסים הזאת. בעל ואישה שמצליחים להגיע למערכת יחסים מסוג
'אני', אינם יוצרים קבוצה בת שני חברים אלא שלמות אורגנית ממוזגת! נביא לדוגמא את הגוף ... שבסך הכל מקושרים זה לזה. מה עושה את ההבדל? תפקוד משולב: כל אחד מהחלקים תלוי לחלוטין בקשר שלו לשאר הגוף - כדי לשמור על קיומו ובכדי לתפקד. כך גם יוצרת מערכת היחסים
'אני' תפקוד משולב לפרטים שנוטלים בה חלק. ייחודי ולכן ממוזג מוכרחים להדגיש שהמיזוג הזה ... זה את זה ומתעלים דווקא על ידי ההבדלים. כמה דוגמאות: כינור ופסנתר המנגנים ביחד; חלוצים ומגינים במשחק הכדור; מנתח ומרדים בחדר הניתוחים. ייחודיותם של הפרטים שיוצרים את
ה'אני' היא עצם בסיס השילוב: דווקא משום שהם בעלי ייחודיות באופנים אלה ולא אחרים, הם יכולים לתאם את התפקוד שלהם כך שתיווצר השלמות המשולבת. מה משמעותה של מערכת יחסים מסוג
'אני' בחיי נישואין? כאשר יצחק אבינו אומר
'אני' וכאשר רבקה אמנו אומרת
'אני', במקום שכל אחד מהם יתייחס לעצמיות האישית שלו / שלה, שניהם מתייחסים בעצם לתרכובת החדשה שכל אחד מהם הוא חלק ממנה. אם במקרה אחד אתה כותב
'אני', ובהזדמנות אחרת אומר
'אני', אנחנו לא מבינים את
ה'אני' הכתוב כאילו הוא מתייחס ליד שלך, ואת
ה'אני' המדובר כמתייחס לריאות, לגרון, לפה וכו'. למרות
שה'אני' הופק באמצעות חלקים שונים של גופך, כל אחד מהם מתייחס לשלם. משום
ש'אני' מתייחס לשלם הקטן ביותר, כולל החלק שביטא אותו. במקרה של יצחק ורבקה, אף אחד מהם אינו ממשיך להיות יחידה בפני עצמה; כך,
ה'אני' שנאמר על ידיהם מתייחס לשלם שבו כל אחד מהם הוא חלק. מערכת יחסי
ה'אני' נחווית בצורה שונה מכל מערכת יחסים אנושית אחרת. מערכת יחסי
ה'אני' נחווית בצורה שונה מכל מערכת יחסים אנושית אחרת. תארו לעצמכם שלאה היא עובדת סוציאלית שמתקשה לשכנע קליינט לקבל סיוע פסיכיאטרי. בעלה ראובן מעודד אותה ונותן לה עצה, ולמחרת היא מצליחה. אם לאה וראובן שייכים למערכת יחסים של "
'אני' ו'אני' ", ההצלחה כולה שלה; הוא לכל היותר מסייע, והוא מצפה לעזרתה ... בה - "זה תמורת זה". אם הם שייכים למערכת היחסים 'אנחנו', ההצלחה של שניהם, אבל היא נזקפת לזוג (הקבוצה בת שני החברים) על ידי הפעולות שלאה עשתה כפרט. אם הם שייכים
ל'אני', הפעולה עצמה שייכת לראובן באותה מידה כמו ללאה: ההצלחה הושגה על ידי חלק מאותה ... הזה באופן אישי". והמקניט מגיב: "אל תדבר שטויות: לא פגעתי באישיות שלך, אלא בזו של בן / בת הזוג שלך". האם המחאה הזאת היא באמת שטויות? לא כשמדובר בהקשר של מערכת היחסים
'אני'. בדיוק כפי שכל הקנטה לגבי הנים שלי היא הקנטה כלפי כולי, כך גם פגיעה בבן / בת ... את שניהם. התכונות והצרכים המשלימים שלהם מאפשרים להם להתמזג זו עם זה בדמות אותה שלמות אורגנית. זה מה שמעניק להם את היכולת להתעלות מעל לרמות מערכות היחסים האנושיות של
"'אני' ו'אני'" או 'אנחנו', ולכל הפחות להתקרב למיזוג של
ה'אני' היחיד כדוגמת אדם הראשון. המטרה והאתגר בנישואין הם להשיג מחדש את שלמותו של ... כמה שניתן לעשות זאת על ידי שתי ישויות בעלות קיום פיסי נפרד. אהבה - חיבור עמוק וקבוע והזדהות עם בן הזוג, בשילוב ההנאה של המיזוג - היא תוצאה של יצירת מערכת יחסים מסוג
'אני'. בלי זה, אולי יהיו ריגושים זמניים, אהבה עיוורת, סיפוק הדדי של צרכי שני הצדדים (אופייני אפילו ל
"'אני' ו'אני'"), אבל לא אהבה. מערכת היחסים