... עשו" [13], אין להסיק מכך שיעקב לא זכה לאהבה, להיפך, מודגש שרבקה האם מגלה כלפיו אהבה: "ורבקה אהבת את יעקב" [14]. אבל זו אהבה של אם
דומיננטית, כפי שנראה בהמשך, הכופה את רצונה על בנה האהוב. מכאן, אין זה מפליא שהמספר המקראי מתאר את יעקב הקטן כבעל אישיות פסיבית: "ויעקב איש תם ישב אהלים" [15]. אם
דומיננטית ובן פסיבי מביאים את רבקה לפעילות רבה: היא שומעת על כוונת יצחק לברך את בנם הגדול עשיו רבקה אינה מאבדת זמן ומיד מגלה יוזמה ומנחה: "ועתה בני שמע בקלי לאשר אני מצוה ... יעקב על הברכה אשר ברכו אביו ויאמר עשו בלבו יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי" [20], יעקב עדיין אינו יוזם תגובה. האמא האוהבת
והדומיננטית מפעילה מיד את סמכותה ומכתיבה את מהלכי בנה הקטן: "ויגד לרבקה את דברי עשו בנה הגדל ותשלח ותקרא ליעקב בנה הקטן ותאמר אליו הנה עשו אחיך מתנחם לך להרגך: ועתה בני שמע ... יוצא יעקב למרחב החיים? יעקב יוצא, לחרן כאשר "בצקלונו" תחושה של ילד שני, ילד קטן. הוא חסר אהבת אב, מונע ומופעל על - ידי אם
דומיננטית, ומשתף איתה פעולה במעשה רמייה. יחסיו עם אחיו הגדול עוברים ממאבק ברחם ועד גילויי שנאה ואיומים על חייו. זהו המטען שיעקב יוצא איתו מבאר שבע לחרן, דרך ארוכה מאוד. יעקב ...