... לחופש פעולותיה. לבחירה אין שום סיבה שקדמה לה. יכולת האדם במדרגת הבחירה ליצור יש מאין בדומה
לבורא יתברך. מהות יכולת הבחירה לאדם היא הזכות לבחור את דרכו, הוא אחראי למעשיו, וההשגחה אינה ... מקומו של יכולת הבחירה נמצא מעל השכל לאדם יש יכולות פיזיות כמו בעלי החיים ויכולות רוחניות כמו
בורא עולם, האדם הוא כביכול יצור כלאיים בין בעל חי ולהבדיל לבין
בורא העולם. לבע"ח אין בחירה ולהבדיל
הבורא אינו נדרש לבחור מעצם היותו
בורא. ואילו האדם הנמצא בתווך, נדרשת הבחירה בין רצונו "ויכולתו" להידמות
לבורא לבין משיכותיו להתנהג כבע"ח "מה האדם כי תזכרנו ובן האדם כי תפקדנו לעומת ותחסרהו מעט ... כלומר זה תלוי בו, ואין סיבה שתסובב את עצם הבחירה, אלא הוא עצמו הסיבה הראשונית, {בדומה
לבורא} שלצד הטוב הבחירה היא פעולה חיובית, ופועל יוצא של אחיזה באמת שהוא עצמו יודע ולצד הרע ... הוא הבוחר, והוא גם המצווה ללב, כלומר הוא הסיבה הראשונה והיחידה, והיוצר " יש מאין ". בדומה
לבורא, {משכתוב במדרש "דומים
לבוראיו " כי בצלם אלוקים עשה את האדם} כפי
שהבורא יתברך הוא הסיבה הראשונית לכל ומרצונו משתלשל כל עולם המעשה}. וכך יכולת האדם בכוח הבחירה" ... אלא ניתן לו היכולת להתערב ולהנהיג, זה יותר " מאני חי משמע אני קיים " אלא אני מודע שאני בוחר.
הבורא אפשר לאדם ליצור "יש מאין " ובכך להמחיש לו את צלם האלוקים שבו כוח הבחירה היא תוצר יחודי ... זו את זו ומהי הסיבה לקיום כוח המשיכה העולמי? {גם ניוטון לא ענה על התשובה וייחס את מקור הכוח
לבורא}. וכך בכל תחומי הפיזיקה אין כל הסבר מהותי לגבי "הסיבה הראשונית " אלא ידיעת
הבורא יתברך מכיוון
שהבורא אינו מאופיין ע"י חלל וזמן, מאסה או אנרגיה. והטענה כי לכל מעשה ישנה סיבה הכופה על מעשה ... נתערבב בו אלמנט נוסף שהופך את הרצון למומנט אחר כלומר הרצון החופשי שלי כאדם אינו רצון. רצון
הבורא שיהא האדם בעל יכולות על כל אשר יחפוץ ויבחר. ישנה הבחנה בין ידיעה לבין סיבה, בעל הידע אינו חייב להיות מעורב במישרין או בדרך עקיפה בנושא שעליו הוא מחזיק את הידע העולם נברא עקב רצון
הבורא, ורק רצונו גוזר את ההוויה, ולא עצם ידיעתו, לכן העובדה
שהבורא יודע מראש מה שיבחר האדם לא משפיע על מעשי האדם. עצם העובדה
שהבורא יודע מה עתיד להתרחש, אינה אמורה להשפיע על ההתרחשות עצמה. סוג הידיעה של
הבורא שייך לקטגוריה אחרת מסוג הידיעה של האדם, בעוד שידיעת האדם מתייחסת לדברים הכרחיים בלבד. ...