... /
אימון אישי - המנהיגות,
האימון הדומה והשונה המנהיגות כמושג טומנת בתוכה עולם שלם של הובלה, שליטה, יכולות מקצועיות ודוגמא אישית, בבחינת 'ממני תראו וכך תעשו'. מנהיגות, הינה ... המשבר לכיוון הפתרון. מאפיין נוסף למנהיגות כמו גם לניהול, הינה קבלת ההחלטות הרבה, הדיון בניתוח משאבים, לוחות זמנים, תעדופים ועוד. אם כך מי הוא
המאמן? המאמן הינו סוג של מנהיג שמחליט לקדם, לאמן ולהוביל אחרים על - מנת שבסופו של תהליך יגיע המתאמן וימצה עצמו, טוב יותר.
המאמן יושיט יד לשינוי תוך השקעה בהקשבה, זמן ואמפתייה.. דווקא כשמדובר
במאמן ניתן לאבחן היטב את ההבדל שבין מנהיג למנהל שכן
המאמן הינו מנהיג ומוביל אך אינו מנהל.
המאמן מנהיג את המתאמן לדרכו ולצרכיו, הוא מנהיג שמפנה את התשומות שלו עבור המתאמן על - פי רצונותיו, משמש מגדלור שמאיר ומנחה לו את דרכו.
המאמן אינו מקבל החלטות עבור המתאמן, אך כן אחראי להתערב ברגעים קשים [הדרך לשינוי? ], לסייע בקביעת התוכנית והדרך, כמו גם לתחום את המפגשים והפעילות בזמנים.
המאמן כמנהיג, אמור להוביל ולקחת את המתאמן לדרך משותפת עבור המתאמן. כמו מנהיג כך גם
המאמן צריך לקבל החלטה לצאת למהלך עם המתאמן, להנחות על קביעת יעדים, מטרות וחזון כולל ולסייע בגיבושם.
המאמן כמנהיג יטווה עם המתאמן דרך פעולה ושלבים למימוש התוכנית.
המאמן כמנהיג יצעד בדרך עם המתאמן כדי להגיע ולהשיג את מטרות המתאמן. שלא כמנהיג לא יקבל
המאמן החלטות, עבור המתאמן וגם לא יוסיף מדעתו ולא יקבע למתאמן קביעות, אך כן יהיה 'שם' עבורו וכן יהיה שותף מלא לדרך. המנהיג
והמאמן דומים הם אף בכריזמה, בהנחייה וביכולת להתערב, 'לתקן' ולכוון עבור המתאמן את היכולות והמשאבים למשהו מוחשי, ברור יותר וכזה שישרת את המתאמן. בעת משבר
המאמן נדרש להתערב ולהוביל את המתאמן. כמו המנהיג, ידרש אף
המאמן לנסוך תחושת ביטחון
במאמן שישנה דרך ויש אפשרות לפתור את המשבר. דרך נוספת להתבונן באבחנה שבין
מאמן למנהיג או מנהל, יכולה להיות מזוית שכל מנהיג וכל מנהל עוסקים כך או אחרת בהובלה וחניכה של אנשיו, קרי סוג של
אימון, אומנם שאינו מובנה ועל - בסיס מתודה אך כן עם אלמנט ברור של חניכה.
מאמן, חשוב שיהיה בעל יכולות של חשיבה רחבה ולא מקובעת, יכולת ניתוח, אמפתייה ונוכחות, אלו בעיני מאפיינים מנהיג ומנהל. היכולת להשפיע על מצב מסוים לכדי שינוי תוך ניתוב דרך, יכולת אבחנה וניתוח, מאפיינים אף הם את המנהיג שנדרש למצבים דומים. אנסה להביא דוגמאות ממהלך
אימון לדילמות של הובלה ומנהיגות, לשם המחשה - מתאמן שמתלבט במה לעסוק, באיזו דרך לבחור ולמה לתת את עצמו בתהליך האימון:
כמאמן תפקידנו להתערב בהקשבה לתוכן ול'מוזיקה' הנובעת בשלב זה מהמתאמן,
המאמן יצטרך לפרוס בפני המתאמן את קשת האפשרויות, להרחיב אותה, אך גם לקחת את העיקר מהמוץ ולהחזירם למתאמן כך שלאורם יפתח ויתקדם בתהליך - זו מנהיגות, זו הנחייה וזו הובלה של
המאמן. בדוגמא שונה יתלבט מנהל באירגון לגבי קביעת אסטרטגייה ודרך פעולה
המאמן ידרש בשלב זה לבצע עם המנהל המתאמן, ניתוח רחב של האירגון [SWOT או דומיו], ישקף את האפשרויות השונות שניצבות בפניו ובפני האירגון, יכוונו לקביעת חזון ... יקבע ויוביל את המנהל לתוכנית פעולה ברורה שנסמכת על נתונים. פעילויות אלו, אף הן מנהיגותיות, סמכותיות, רואות ראייה רחבה ומאפיינות מנהיגים
ומאמנים. חשוב לבדל
מאמן ממנהיג בנושא עקרוני, מנהיג יכול לקבוע, להנחות ולהוביל את הכפופים לו לדרך שמוצא לנכון ורואה כיוונה, בעוד
שמאמן לא יוביל על - דעת עצמו ולא יכפה דעתו על המתאמן הוא יוועץ ויצא לדרך שהינה מוסכמת, ברורה ועל דעתו ויכולותיו של המתאמן. אני חושב
שמאמן הינו סוג של מנהיג לרגע, מנהיג שמתוך דחף לסייע ואיתור 'בעיה' ירכז עצמו ויכולותיו כדי להנהיג ולאמן את המתאמן לדרך אחרת, למקום שטוב יותר למתאמן, דרך ...