... תולדות: מרום העולם לשגרת חיים "ואלה תולדות יצחק בן
אברהם, אברהם הוליד את יצחק" ... כפילות המופרדת על ידי טעם מפסיק [2]. הפרדה שבמקרה זה מציינת לא רק מעבר מחלק אחד למשנהו, אלא למעשה שני חלקים שמשמעותם זהה: החלק הראשון של הפסוק "יצחק בן
אברהם" הוא שווה משמעות לחלק השני
"אברהם הוליד את יצחק". שני חלקי הפסוק משדרים תוכן אחד, יצחק הוא בנו של
אברהם. מה ניתן להבין מחזרה ספרותית זו? דברי יונתן מעלים את הטיעון הבא: "בגלל שהיה דיוקנו של יצחק דומה לדיוקנו של
אברהם היו בני אדם אומרים באמת
אברהם הוליד את יצחק" [3]. למה צריך לומר: "באמת
אברהם הוליד את יצחק", וכי אין זה מפורש בתורה? רש"י מבין בכך הרחקת לזות שפתיים אפשרית: "ליצני הדור אומרים מאבימלך נתעברה שרה שהרי כמה שנים שהתה עם
אברהם ולא נתעברה הימנו, מה עשה הקב"ה, צר קלסתר פניו של יצחק דומה
לאברהם, והעידו הכל
אברהם הוליד את יצחק" [4]. פרשנים אחרים ... לקרבן ולהניף על צווארו את המאכלת? נראה שגם לסופר המקראי קשה לעכל זאת. האמירה הנוכחית, באה כאילו לומר, כן למרות הכל מדובר כאן באב ובנו, יצחק הוא בנו של
אברהם. אבל, אין לראות בכך המשכיות רגילה של בן במימוש מורשת אביו. אנו מציעים לראות בכך אמירה מבחינה: לאחר האמירה הראשונה "יצחק בן
אברהם" באה האמירה השנייה
"אברהם הוליד את יצחק". אין זו חזרה סתמית על הקודם אלא בבחינת הבחנה - אמנם
"אברהם הוליד את יצחק" אבל אין לראות בכך המשכיות רגילה. להיפך, אנו עומדים בפני שינוי מהותי. לדעתנו, פרשת השבוע, פרשת תולדת פותחת עידן חדש בהתפתחות העם והאמונה.
אברהם מתואר כאישיות "גדולה מן החיים".
אברהם הוא הראשון העולה לארץ ישראל מתוך מניע אידיאולוגי. הוא מפיץ אמונה חדשה, הוא עסוק ביישובו של עולם. קשור לגדולי העולם דאז, מנהיג גדול שגם אחרים מכירים במעמדו הנכבד [7].
אברהם נתפס כ"אבי המאמינים" [8]. יצחק אינו דמות חובקת עולם כזו, גם לא יעקב [9]. אבל, ההבדל אינו רק בין הדמויות, עלינו לשים לב לאפיון הכללי של שתי תקופות. תקופת
אברהם היא תקופה של הקמה, של חידוש, של חזון ... על ידי מצוות מעשיות וכללי התנהגות על - פי כללי מוסר, שיש למלאן מהנץ החמה ועד לאור הכוכבים. ייתכן מאוד שזו אחת הסיבות לקיומה של היהדות אלפי שנים [14].
אברהם היה עסוק בתשתיות, הוא לא התעסק ... ויש דוגמאות נוספות. [2] הטעם אתנחתא משמש כנקודה ופסיק, כלומר הוא מפריד בין חלקי הפסוק. [3] יונתן על אתר. [4] רש"י על אתר. [5] "לפי שאמר למעלה בישמעאל בן
אברהם אשר ילדה הגר המצרית. אבל כאן יצחק עיקר בן היה
לאברהם שהוא הוליד את יצחק מאשתו הגמורה כדכת' כי ביצחק יקרא לך זרע" (רשב"ם על אתר) ; באופן דומה טוען הרמב"ן: : "ולכך חזר והשלים
אברהם הוליד את יצחק, לומר כי הוא לבדו תולדותיו וכאלו לא הוליד אחר" (רמב"ן על אתר). [6] למשל, דברי לפרשת "וירא": גם לשרה אמנו זכות דיבור, תשס"ט; ולפרשת "חיי שרה":
אברהם הגדול בודד בעולם, תשס"ח. מופיעים ... [7] אולי זו אחת הסיבות שהוא מועמד גם בניסיון שהוא מעבר למרקם החיים הרגילים, וליכולתו של אדם רגיל? [8] מ. חלמיש, ח. כשר, י. סילמן,
אברהם אבי המאמינים, רמת גן תשס"ג. [9] אנו ...